Barcelona, capital de les titelles

El 18 de març comença el TOT, un festival multidisciplinari amb projecció internacional

En aquesta segona edició del TOT es presentaran més de 12 companyies d’arreu del món, totes elles innovadores en llenguatge escènic, pensades tant per al públic familiar com l’adult. El festival compta amb participants de l’Iran, Israel, Bèlgica i diferents ciutats de l’estat.

El TOT ens portarà personatges coneguts, reals o imaginaris, amb una posada en escena molt actual amb artistes contemporanis de talent. Des Moisès, Geneviève de Brabant, Don Quixot, El Petit Príncep, Carmen o Luis Braille, tots aquests personatges es troben en el cor d’espectacles de gran qualitat que encantaran i tocaran les fibres sensibles. Magnífiques escenes traslladaran al públic a l’Antiguitat, l’Edat Mitjana o el Renaixement.

Avui el titellaire és un personatge del seu propi espectacle acompanyat de grans autors, grans músics i grans actors. El públic podrà descobrir contes, personatges i artistes que segurament li divertiran, li faran somriure i somiar.
 

Iran i Israel són els països convidats

Aquest any es convida a dos grans companyies de l’Iran i Israel, dos països amb una forta tradició en el món de les titelles, seran dos dels espectacles més esperats. The Earth and the Universe (Iran) s’estrenarà a Espanya i és un espectacle que ha rebut nombrosos premis arreu del món (Festival de Teatre de Rhur, Alemanya, Festival de Teatre de Cartago, Tunísia i Istanbul International Puppet Festival, entre altres) . La seva autora i directora, Zahra Khiali és una reconeguda artista de titelles iranià i des de 1990 té la seva pròpia companyia, integrada només per dones.

D’altra banda, A touch of light (Israel) de la companyia The Train Theater és l’espectacle israelià més representat a l’estranger amb més de 2.000 actuacions i per fi arriba a Barcelona, la seva estrena a Espanya. És un muntatge de titelles i objectes basat en la vida de Louis Braille (segle XIX). The Train Theater és una companyia de Jerusalem creada el 1981, la prioritat és crear espectacles dirigits a menors amb necessitats especials i produir projectes educatius i socials.

Una altra novetat destacable d’aquesta segona edició és el TOT Off. Una proposta a l’aire lliure en què en diferents racons del recinte es podrà gaudir d’espectacles de carrer molt diversos creats per companyies emergents. Una bona oportunitat per descobrir noves propostes passejant per l’incomparable marc del Poble Espanyol.

El TOT 2010 va tancar la seva primera edició amb més de 5.000 espectadors, 14 companyies de titelles d’arreu del món i més de 13 activitats que van incloure espectacles, concerts, debats, projeccions de pel lícules i exposicions durant una setmana. És per aquest motiu que el Poble Espanyol, organitzador del certamen, s’ha atrevit a presentar aquesta segona edició del TOT més reforçada que mai.

El fet d’incorporar en aquesta segona edició a Jacques Trudeau com a director artístic del festival és un luxe. Trudeau (Montreal, 1948) té més de trenta anys d’experiència en el món de les titelles, és adaptador de contes i creador d’espectacles. Ha format part de la companyia Theâtre Sans Fil (1972-2002) i col.labora amb “Teatrombria” de Caludio Cinelli. Des de 2008 és secretari general de la UNIMA (Union Internationale de la Marionette).

Des de 1999 han participat en la Concentració de Titelles del Poble Espanyol més de 70 companyies i 15.000 famílies. L’any passat va deixar de ser una concentració d’un dia per ser un festival, que coincideix amb el Dia Internacional de la Titella (que es celebra el 21 de març).

El festival va néixer amb la voluntat de ser transversal tant pel que fa als llenguatges artístics com als públics de l’espectacle en viu, i sobretot, amb la voluntat d’estar atent al conjunt de la creació contemporània. En els temps actuals de convergència digital, el món de les titelles i del teatre d’objectes necessita replantejar les seves oportunitats.

L’objectiu del festival TOT és proporcionar al sector de les titelles un espai de difusió, únic a la ciutat de Barcelona i té la vocació d’esdevenir un festival internacional de referència i potenciar el Poble Espanyol com un gran espai escènic.

Debats, projeccions de cinema, música i trobades per a professionals completen l’àmplia programació de la segona edició del TOT, Festival de Titelles i Teatre d’Objectes de Barcelona.

Etiquetes:
,