El Festival del Circ de Figueres al ‘top 5’ mundial

L’edició bat rècord amb la participació de 84 artistes arribats de 13 països per a oferir 24 atraccions mai vistes a la pista d’un circ a Europa

Més internacional que mai

Avalat per l’èxit de públic i de crítica, amb tant sols quatre edicions el festival figuerenc ocupa avui un lloc destacat dins la família dels 15 veritables grans festivals de Circ que existeixen arreu del món projectant la imatge de la Ciutat internacionalment.

 

Entre els 5 grans Festivals de Circ del món

En la 5a edició, el festival es consolida no només com a major esdeveniment circense de l’Estat i segona Europa (després del de Montecarlo amb 40 edicions a les seves espatlles) sinó que el posiciona entre els 5 grans Festivals internacionals del Circ del món. Aquesta escalada entre els festivals europeus ha estat possible gràcies a la notorietat internacional aconseguida, al nombre d’espectadors que anualment visiten el certamen (30.412 en la darrera edició), a la qualitat de les seves atraccions, a la quantitat d’activitats paral·leles, a la capacitat d’atracció de programadors, al retorn econòmic generat, a les contractacions aconseguides pels artistes, al cost total de l’esdeveniment, etc.

 

Àmplia repercussió a la premsa internacional

Al llarg de l’any, la quarta edició del Festival del Circ ha estat objecte d’amplis reportatges en la pràctica totalitat de revistes especialitzades mundials -Le Cirque dans l’Univers (França), BretagneCircus (França), Planet Circus (Alemanya), CircusPhoto Magazine (Holanda), Circus Zeitung (Alemanya), ProCircus (Rússia), King Pole (Anglaterra), De Piste (Holanda), Circo (Itàlia)- a banda d’haver obtingut una gran repercussió en webs i blocs especialitzats del sector circense de Xile a Vietnam.

 

Continuada promoció mundial

Una ferma aposta per la internacionalització entre la quarta i la cinquena edició del Festival, Circus Arts Foundation, promotora de l’esdeveniment, ha continuat una intensa tasca de promoció internacional: durant tot l’any s’han realitzat presentacions en fòrums, congressos i d’altres festivals del sector circense d’arreu del món. Aquesta labor continuada està emplaçant Figueres mundialment com a referent de circ de qualitat posicionant-se la en el mapa de grans esdeveniments d’arts escèniques.

En concret, durant el 2015, el Festival de Figueres s’haurà presentat en 5certàmens a 3 països de llarga tradició circense:

– 3 a Rússia: 14th Moscow International Youth Festival Contest i Circus Art (del 3 al 6 de setembre), 3rdWorld Festival of Circus Arts “Idol 2015” (Moscou, del 10 al 14 de setembre) i International Cultural Forum (Sant Petersburg, del 14 al 16 de desembre)

 – 1 a Ucraïna: 4thCircus Festival “Golden Trick of Kobzov” (Odessa, del 2 al 5 de juliol),i Nota de Premsa Presentació Oficial de la 5a edició · 10/02/2016 2

 – 1 a Xina: 15th China Wuqiao International Circus Festival (Shijiazhuang, del 29 de setembre al 4 d’octubre).

 

Èxits dels artistes participants

Respecte a la resta de festivals, la peculiaritat del Festival de Figueres és la de presentar únicament artistes mai vistos abans en cap pista de circ europea. Aquesta característica ha fet que, des de la seva primera edició, el Festival es converteixi en la porta al vell continent per a aquells artistes desitjosos de presentar-se al públic europeu. A cada edició nombrosos programadors i directors de càstings d’espectacles internacionals es desplacen fins la capital altempordanesa per a contractar-ne els seus artistes. L’èxit obtingut pels artistes de les anteriors edicions en posteriors espectacles i festivals ha fet créixer el prestigi de la manifestació catalana i ha despertat gran interès entre els professionals en vistes a la cinquena edició com demostra el fet que, a 4 mesos de l’estrena del Festival, ja hi hagi un bon nombre de reserves en els diferents hotels que col·laboren amb el Festival. Els artistes presentats en el Festival, per primer cop a Europa, es compten entre les noves atraccions contractades no només pels altres festivals, de major trajectòria, sinó igualment pels circs de més prestigi a Europa.

 

Festival 2.0

Nous web i canal de venda d’entrades Dins la línia de millora de l’experiència global de l’espectador i amb l’objectiu d’afavorir la proximitat amb ell a través d’un contacte permanent, més enllà dels 5 dies de Festival, l’organització consolida el seu projecte “Festival 2.0.” Un equip de 5 persones format per webmasters, community managers i creadors de continguts, asseguren el funcionament d’interaccions i actualitzacions diàries de:

– un nou web en 5 idiomes (català, castellà, francès, anglès i alemany), amb continguts específics per a cadascun d’ells, que està associada a un canal de venda d’entrades multidioma a través del qual s’aconsegueixen imprimir les entrades igualment en els diferents idiomes. D’aquesta manera, l’espectador pot completar tot el procés de compra en el seu idioma.

– una àmplia presència a les xarxes socials entre les que s’inclouen Facebook (8.850 fans), Twitter, Flickr (14.107 imatges de fotògrafs professionals de les edicions anteriors) i Youtube (amb 157 vídeos dels reportatges i de totes les atraccions dels passats Festivals, 1.045 subscriptors i 677.580 visualitzacions).

– un aplicatiu de contactes amb 51.922 correus electrònics que permet l’enviament massiu de mailings a diferents sectors: agències de viatges, espectadors, professionals, programadors, etc.

 

El Festival de la multiculturalitat a l’escolta permanent de l’espectador

El Festival del Circ dóna a conèixer el Gran Circ, un univers sovint desconegut, veritable Torre de Babel ambulant, que exemplifica a la perfecció el diàleg interreligiós, la diversitat lingüística, la convivència interètnica, la comprensió, l’obertura de mires, el respecte d’altres cultures i la predisposició a col·laborar. En definitiva, si la pista del circ és l’escenari per excel·lència de la interculturalitat, els seus artistes són els privilegiats posseïdors d’una pàtria sense fronteres, diversa i plural.

La premissa del Festival ha estat des del seu inici la millora continuada de les instal·lacions, de la relació amb l’espectador, de les atraccions… una carrera sense fre cap a la qualitat que només és possible amb enormes dosis d’escolta i autocrítica. En aquest sentit, any rere any, s’envia a l’espectador una enquesta de satisfacció anònima que esdevé la clau per al progrés i marca els nous reptes del certamen. Una de les conclusions fou la importància de mantenir la carpa sense columnes estrenada l’any passat que permetia una bona visibilitat i la presentació d’atraccions aèries sorprenents.