El Festival Mixtur obre les portes a la nova creació sonora del 10 al 20 de setembre

Garage Ensemble, Sigma Project, duo Lallement & Marques o Brouwer Trio són alguns dels noms destacats del festival

Redacció.- Mixtur, el festival de nova creació sonora de Barcelona, celebrarà la seva novena edició del 10 al 20 de setembre. El festival, que combina la música amb altres disciplines com ara la videocreació, les instal·lacions sonores o la performance, va haver de posposar la seva nova edició, prevista pel mes d’abril, degut a la crisi sanitària global. L’organització, però, ha treballat tots aquests mesos per tirar endavant l’edició d’enguany, intentant mantenir una part de la programació original i reorganitzant algunes de les seves activitats. I és que el festival es manté més fidel que mai a la necessitat de recolzar la tasca dels i les artistes que segueixen explorant i fent créixer els camps de la música i l’art sonor.
Aquesta nova edició, Mixtur presenta un cartell que combina referents del repertori contemporani amb les propostes més actuals i arriscades de la nova creació sonora, tant de l’àmbit nacional com internacional, seguint sempre fidel a les línies que l’han dut a consolidar-se com el festival de referència de nova creació sonora a Catalunya i la resta de l’Estat espanyol, així com un dels més destacats del sector a nivell europeu.
Enguany el festival tindrà lloc principalment a Fabra i Coats – Fàbrica de Creació, i hi haurà algunes activitats a altres espais de la ciutat comtal, com l’Escola Superior de Música de Catalunya, Phonos o el Centre d’Art Tecla Sala.
Una programació arriscada i innovadora
El Festival Mixtur és conegut arreu d’Europa com una proposta amb personalitat pròpia. D’una banda, per la imbricació de les activitats pedagògiques en la seva programació i, de l’altra, per la integració de propostes d’estètiques diverses que tenen el risc i la innovació com a principals trets distintius.
Una dotzena de concerts amb artistes i ensembles destacats com Garage Ensemble, Sigma Project, duo Lallement & Marques o Brouwer Trio; mostres del talent emergent com els alumnes dels tallers d’interpretació i improvisació o la jove compositora Inés Badalo; i atractives iniciatives locals com Discordian Community Ensemble o la violoncel·lista Erica Wise.
Obres de referència del repertori contemporani de Helmut Lachenmann, Kaija Saariaho, Benet Casablancas i Chaya Czernowin i la creació més actual que arriba a través dels encàrrecs del Festival Mixtur i de les obres seleccionades a la Convocatòria Mixtur.
Atenció especial a la relació entre la música i altres disciplines artístiques com la performance de Laura Llaneli, el videoart de Colectivo Ergo Sound i les instal·lacions sonores d’Agustí Charles, Joana-Naomi Welteke i Nadja Rix i Jan Mech.
La important vessant pedagògica del Festival pren forma en els Tallers Mixtur 2020, els quals comptaran amb professors de reconegut prestigi internacional com els compositors Michael Beil, Elena Mendoza i Hèctor Parra (taller de composició), la contrabaixista Joëlle Léandre (taller d’improvisació) i la flautista Helen Bledsoe (taller d’interpretació), entre d’altres, i més de 100 participants arribats d’arreu del món.
El Festival també proposa un espai professional amb conferències especialitzades a càrrec dels professors dels tallers pedagògics i taules rodones centrades en l’actualitat de la nova creació sonora amb la presència de destacats professionals.
De manera molt especial enguany el Festival va dedicat a Fidel Balaguer, una persona molt estimada per Mixtur, amant de la cultura, que va recolzar aquest projecte des dels seus inicis i que ens va deixar el passat mes de novembre. Aquest any també lamentem una altra pèrdua, la del compositor i pedagog Carles Guinovart, al qual dedicarem una Taula Rodona amb personalitats del món musical català.
Amb la seva programació arriscada i innovadora, el Festival Mixtur esdevé el lloc ideal per a descobrir la creació sonora actual fora dels circuits comercials, així com un punt de trobada imprescindible per als professionals del sector però també pels amants de la música i les ments amb inquietud artística.