El talent català aterra al Festival de Cannes 2024

Hi ha la participació d'una producció catalana en el marc del Festival i diversos projectes seleccionats al Marché du Film

Redacció.-L’audiovisual català torna a ser present en la 77a edició del Festival de Cannes 2024, que se celebra del 14 al 25 de maig. Enguany hi ha la participació d’una producció catalana en el marc del Festival i diversos projectes seleccionats al Marché du Film, a més d’una delegació de prop de 80 empreses. Pel que fa a les activitats d’indústria, Catalan Films, la marca d’internacionalització de l’audiovisual català de l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) organitzarà diverses trobades per incentivar els vincles del sector audiovisual català amb l’ecosistema global.

Presència catalana al Festival de Cannes

Misericòrdia (Andergraun Films, Rosa Filmes, CG Cinéma, Arte France Cinéma, Scala Films), l’última pel·lícula del cineasta Alain Guiraudie (conegut per obres com El desconegut del llac), es projectarà a Cannes Premiere, secció oficial no competitiva de premieres mundials. El film segueix un home que retorna al seu poble natal per assistir al funeral del seu mentor, on es trobarà enmig de rumors i d’una investigació policial. Es tracta d’una co-producció catalano-francesa que ha comptat amb el suport de la línia per a coproduccions minoritàries de l’ICEC.

Per la seva banda, el talent català també hi serà present amb la pel·lícula Blue Sun Palace (Field Trip Media, Big Buddha Productions), de Constance Tsang, una òpera prima rodada i produïda a Nova York, on Marta Cruañas, actual productora de Canada i col·laboradora a Lastor Media i Vilaüt, firma la producció executiva. El llargmetratge, seleccionat a la Semaine de la Critique, competirà per la Caméra d’Or a la millor òpera prima.

Indústria catalana al Marché du Film

Pel que fa a l’espai d’indústria del festival, el Marché du Film, enguany hi haurà projectes catalans en diferents programes professionals del mercat. L’ICEC torna a ser-hi present amb un estand (Riviera A4) de Catalan Films i la Catalunya Film Commission, a disposició de les empreses i professionals catalans.

Durant els dies del mercat s’impulsaran una sèrie d’iniciatives i accions amb l’objectiu de donar a conèixer la indústria catalana i incentivar les connexions professionals: una trobada amb agents de venda internacional, una trobada de coproducció amb Brasil per incentivar les relacions entre empreses catalanes i aquest territori, així com per atraure rodatges i impulsar el talent creatiu i tècnic i una sessió de networking a l’estand obert a la indústria nacional i internacional, per promocionar les empreses catalanes i les produccions seleccionades enguany, tant al festival com al mercat.

També es presentarà la publicació Shoot&CoProduce, impulsada per Catalan Films i la Catalunya Film Commission, una guia fonamental per incentivar la coproducció entre Catalunya i el món.

Frontières, un dels mercats més importants de coproducció i plataforma de networking de cinema de gènere entre Europa i Nord Amèrica, organitzat pel Fantasia International Film Festival, acollirà enguany El meu stalker (Noctambule Cinema, Monster Box) de Xavier Rull, un thriller de terror en desenvolupament.

Cannes Docs – The Five Nordics Showcase, un programa de tallers i iniciatives pels professionals del documental, comptarem amb un work-in-progress coproduït entre Catalunya i Dinamarca: Només en la terra (Polar Star Films, Hansen & Pedersen) de Robin Petré.

D’altra banda, Daniela Forever (Mediacrest Entertainment, Sayaka Producciones Audiovisuales, Señor & Señora, Wrong Men, XYZ Films), la nova pel·lícula de Nacho Vigalondo, és la proposta seleccionada pel Festival de Sitges en el marc del Fantastic 7, una iniciativa que busca donar suport a projectes de gènere fantàstic i que compta amb la participació de set festivals de cinema que cada any escullen un projecte.

L’espai Goes to Cannes, una mostra de l’audiovisual global en diversos estats de post-producció, permet a festivals i mercats d’arreu del món presentar projectes. Enguany, un dels festivals per excel·lència del mercat llatinoamericà, Ventana Sur, ha seleccionat el projecte català La virgen de la Tosquera (Mr. Miyagi Films , Ajimolido Films, Mostra Cine, Caponeto) de Laura Casabé, una coproducció amb Argentina que ha passat per diversos laboratoris i iniciatives professionals com el Fòrum de Coproducció Europa – Amèrica Llatina del Festival Internacional de Cinema de San Sebastián, o el Sitges Pitchbox, on va obtenir el premi a Millor Projecte Internacional.

El llargmetratge No matarás (Filmax) de David Victori formarà part de la selecció Cannes Remakes, una nova iniciativa del Marché du Film que busca incentivar l’exhibició de propietats intel·lectuals que ja han generat el seu propi èxit en els seus territoris originals i facilitar connexions entre compradors i productors internacionals.

En quant a la participació de professionals també hi haurà presència catalana. Els productors Anna Giralt i Jorge Caballero, de la productora Artefacto, participaran en una xerrada sobre els usos de la IA en el cinema en el marc de Cannes Next, una plataforma dedicada al futur i a la innovació en el sector de l’entreteniment. I d’altra banda, Carlota Coloma (15L Films) i Ricard Sales (Lacima Producciones) participaran a Cannes Docs, un espai que reunirà delegacions de productors de documental creatiu amb interès per co-produir.

I com cada any, els curtmetratges catalans també seran protagonistes al Short Film Corner, un espai del mercat que s’ha convertit en un punt de trobada per la indústria del curtmetratge. Catalan Films oferirà una trobada amb programadors en aquest context, que també comptarà amb la presència dels 6 curtmetratges seleccionats al Shortcat 2024 disponibles per a compradors i distribuïdors internacionals. Els títols que formen part de la selecció són:

  1. Cantarà l’alosa, de Xavier Montoriol. Producció de Carolina Kuzeluk i Elías Querejeta Zine Eskola.
  2. Cura sana, de Lucía G Romero. Producció d’ESCAC Films
  3. Els buits, de Sofia Esteve, Marina Freixa Roca, Isa Luengo. Producció de Nocturna Films i Vayolet Films.
  4. The Painter’s Room, de Maria Colomer Canyelles. Producció de Boogaloo Films i GotFat Productions.
  5. Vinguin les feres, de Manuela Matassini i col·lectiu Les Daines. Producció d’Atiende Films
  6. You Play My Father, de Guillermo Roqués, Javier Marín, Rafa Honrubia. Producció de 15L Films i Two24Media

També en el marc d’indústria, tindrà lloc el Sales Agent Networking Lunch, un espai on les empreses productores catalanes podran connectar amb els agents de venda més destacats del panorama audiovisual internacional i s’ha editat un llistat amb els market screenings de produccions catalanes que tindran lloc durant el mercat.

Suport a l’audiovisual

En global, el 2023 el Departament de Cultura ha dedicat més de 50 milions al sector audiovisual, una xifra rècord. L’audiovisual és un dels eixos del Govern per aquesta legislatura. En paraules de la consellera Garriga, “és prioritari impulsar-lo com a sector estratègic que crea imaginari, descriu paisatges, maneres de fer, crea referents, transmet la llengua i genera conversa i dinamitza l’economia”. Les línies de subvenció del Departament de Cultura cobreixen tota la cadena de valor de l’audiovisual, amb partides destinades, per exemple, al desenvolupament i a la coproducció.

Aquest suport ha ajudat a visibilitzar i consolidar alguns dels valors pels quals destaca l’audiovisual català: el talent dels professionals, l’existència de centres de formació reconeguts internacionalment, el treball i compromís d’una indústria audiovisual potent, que beu d’una llarga tradició i que genera una enorme varietat de produccions, i la riquesa d’un nombre amplíssim de festivals que situen el país al mapa internacional.