El Festival Ítaca presenta la seva vuitena edició amb una programació més internacional, feminista i popular

Goran Bregovic , Andrea Motis , Sanjosex , El Petit de Cal Eril , Ferran Palau , L’Orchestra Firecluche i Pau Riba , Meritxell Nedderman , Suu i Jordi Serradell s’afegeixen al cartell festival de l’Empordà

Redacció.- Impulsat per la productora gironina Link Produccions , el festival ÍTACA, Cultura i Acció celebra aquest 2020 la seva vuitena edició una programació més internacional, feminista i popular. Prop d’una trentena d’artistes i bandes nacionals i internacionals formen part del cartell d’aquesta edició que té lloc de l’11 d’abril al 5 de juliol a una desena de localitats de l’Empordà.
Programació més internacional
El festival presenta enguany el millor cartell de la seva història amb una combinació d’artistes i bandes consolidades i de propostes emergents. Destaca, sobretot, la incorporació de grans noms de l’escena internacional. El festival, per exemple, programa el concert del músic serbi Goran Bregovic , que actuarà a la platja de Port Bo de Calella de Palafrugell el 5 de juliol i que tancarà la vuitena edició d’ÍTACA. Serà l’única actuació aquest estiu a la Costa Brava del músic balcànic que presentarà el seu darrer disc, Tres cartes de Sarajevo , on uneix la música de violí de diferents artistes cristians, jueus i seguidors de l’Islam, i reuneix diverses veus de diferents països. Una oportunitat única per gaudir de la creativitat d’un artista que omple auditoris de tot el món amb les seves explosives actuacions plenes de ritme en què sintetitza i amalgama les diferents formes folklòriques de l’est d’Europa. De l’apartat internacional destaquen també dos noms ja anunciats que participaran a l’ÍTACA Sant Joan de l’Estartit: la banda francesa Caravan Palace – un referent de la música electro swing a tot el món-, i la xilena Ana Tijoux -una de les raperes internacionals més populars gràcies a la seva original fusió de ritmes urbans, hip hop i música d’arrel andina -.
Les dones, protagonistes
Un 50% de les actuacions programades a l’ÍTACA 2020 comptaran amb presència femenina a l’escenari. Des dels seus inicis, l’organització manté la ferma voluntat de mantenir un equilibri entre la participació d’homes i dones al festival. Enguany, el festival acollirà les actuacions d’un munt d’artistes femenines o de grups liderats per dones ( Ana Tijoux , Caravan Palace , Andrea Motis , Meritxell Nedderman , Balkan Paradise Orchestra , Macedònia , El Pot Petit o Suu ) així com d’altres formacions mixtes o amb participació femenina ( Orquestra Fireluche , Mafalda , Tremenda Jauría , Lildami , Itaca Band o Goran Bregovic ). En la mateixa línia, la Pujada al Castell del Montgrí, el 24 de maig, mantindrà enguany el seu esperit reivindicatiu per fer un crit a favor de la igualtat entre dones i homes, i per solidaritzar-se amb les preses i exiliades polítiques del nostre país. El festival recupera la proposta ‘Acció lila’ que es va anul·lar l’any passat a causa de la pluja i que enguany es torna a programar durant la popular iniciativa. La periodista Natza Farré , la psicòloga i articulista Alba Alfageme i Neusssi ( Neus Rosell ) -la professora de música que s’ha fet viral a les xarxes a través dels seus vídeos- seran les encarregades de les intervencions reivindicatives de la jornada. A l’apartat musical s’han programat les actuacions de Suu i de la Coral Les Dunes de l’Escola Municipal de Música i Dansa de Torroella de Montgrí . El Tast de Vins DO Empordà més multitudinari del món mundial -amb la col·laboració de la DO Empordà i diversos cellers de la zona- també tindrà un toc femení. Serà coordinat per Romina Rivera , de l’empresa d’enoturisme Glops d’Història , i es tastaran vins elaborats per enòlegues empordaneses. Un dinar popular completarà la jornada.
Corçà, nova seu del festival
Corçà s’incorpora enguany com a seu del festival ÍTACA. La plaça del Rebot acollirà una nit de música amb l’actuació conjunta de l’ Orquestra Fireluche i Pau Riba que presenten el seu disc Ataràxia . Completarà la programació d’aquesta nit el concert del cantautor empordanès Jordi Serradell que també acaba de publicar el seu primer disc Ésser viu . D’aquesta manera, Corçà s’incorpora a la xarxa de poblets de l’Empordà que acullen concerts de petit i mitjà format en espais de gran bellesa. Entre aquestes actuacions, destaca el concert que oferirà Andrea Motis durant el JazzPera de La Pera; la batalla de galls que protagonitzaran els osonencs El Petit de Cal Eril i Ferran Palau a Gualta; l’actuació de Meritxell Nedderman que presentarà el seu primer treball al surrealista escenari del Castell Gala Dalí – Púbol ; o el concert al Mac d’Ullastret de Sanjosex que torna a ÍTACA amb nou disc sota el braç.
ÍTACA Sant Joan amb la Petxina
Justament, un dels plats forts del festival és l’ ÍTACA Sant Joan, de l’Estartit, consolidada com la primera gran festa musical de l’estiu a la Costa Brava. A l’edició del 2020, la gran revetlla musical s’amplia de dos a tres dies -el 19, 20 i 23 de juny- i programarà tretze concerts i tres sessions de DJ, a la platja Gran de l’Estartit. L’ÍTACA Sant Joan arrencarà el divendres 19 de juny amb una nit de concerts amb alguns dels grups nacionals de referència dels seus estils. El rap combatiu de Lágrimas de Sangre es combinarà amb la música urbana dels madrilenys Tremenda Jauría , l’estil festiu de La Sra. Tomasa i el trap dels The Tyets . L’endemà, el dissabte 20 de juny, el festival acollirà una nova proposta cultural i lúdica, la ‘ Petxina’ , impulsada pel cantant d’ Oques Grasses , Josep Montero , i el festival ÍTACA. Josep Montero ha estat l’encarregat d’escollir i programar els grups que actuaran a la ‘Petxina’. En aquesta primera ocasió, l’artista ha confeccionat un cartell de luxe amb l’actuació de cinc bandes: Caravan Palace , Oques Grasses , Ana Tijoux, Mafalda i Despit . La proposta musical de l’ÍTACA Sant Joan es tancarà el 23 de juny amb una nit musical de luxe durant la revetlla. Els Amics de les Arts , Itaca Band , Joan Garriga i el Mariatxi Galàctic i les Balkan Paradise Orchestra actuaran a l’escenari de la Platja Gran de l’Estartit en una nit festiva i per a un públic intergeneracional. Les tres nits de concerts finalitzaran amb una sessió de DJ per allargar la festa fins a la matinada.