«Fotoperiodisme a la rereguarda (1936-1939). Rafael Vilarrubias» a Visa pour l’Image

A la sala d’exposicions de La Médiathèque de Perpinyà, del 2 al 23 de setembre

Demà dissabte i fins el 17 de setembre, la ciutat de Perpinyà es converteix en l’epicentre dels fotoperiodistes.  “Visa pour l’image” ofereix una volta al món de la imatge actual, al voltant de quatre temes principals: les guerres a l’Iraq, les minories en perill, l’home i la natura i les poblacions que pateixen.
La Diputació de Girona, per mitjà d’INSPAI, el seu centre de la imatge, participa per quinzè any consecutiu en el Festival Off de Perpinyà, amb l’exposició fotogràfica «Fotoperiodisme a la rereguarda (1936-1939). Rafael Vilarrubias».
La mostra es presenta per primer cop en aquest festival, i es podrà veure a la sala d’exposicions de La Médiathèque de Perpinyà, del 2 al 23 de setembre, coincidint amb el festival mundial de fotoperiodisme Visa pour l’Image. Després començarà un cicle itinerant per diferents sales d’exposicions de les comarques gironines i altres indrets.
La mostra aplega les imatges més representatives sobre la vida i el treball a la rereguarda catalana durant la Guerra Civil espanyola, publicades al suplement del diari La Vanguardia «Notas gráficas». L’exposició mostra les fotografies preses per Rafael Vilarrubias i el tractament que van rebre a la premsa gràfica del moment, en una època en què les imatges hi eren molt rellevants i destacaven els fotomuntatges de pàgines interiors i portades.
La premsa gràfica va convertir-se en una eina comunicativa molt important en un context bèl·lic en què es buscava transmetre per mitjà de la imatge una ideologia política per reforçar la cohesió social i els ànims a la rereguarda del front. Rafael Vilarrubias va captar aquesta realitat en algunes poblacions catalanes, fotografiant mercats, treballs agrícoles, refugiats…
El fotògraf Rafael Vilarrubias (Igualada, 1905 – Banyoles, 1953) es va aficionar a la fotografia a la seva ciutat natal, on va formar part de l’Agrupació Fotogràfica d’Igualada. L’any 1931 es va traslladar a Banyoles, on va començar a dedicar-se professionalment a la fotografia. Un any després va iniciar la seva relació amb el diari La Vanguardia, com a reporter gràfic del suplement «Notas gráficas», amb un reportatge i una crònica dels aiguats de Banyoles del 13 al 20 de desembre d’aquell any. Al llarg de la seva trajectòria va compaginar les feines de retratista, fotògraf artístic i fotoperiodista, fins a la seva mort prematura, l’any 1953.
INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, gestiona des de l’any 2006 el Fons Rafael Vilarrubias, cedit per la seva filla Carme Vilarrubias. L’any 2007 el Centre va publicar el cinquè volum de la seva col·lecció «Quaderns de Fotografia», el qual comprèn una selecció del conjunt de la producció fotogràfica de Vilarrubias, que inclou fotografia de galeria, familiar i fotografia de premsa. En aquesta publicació es posa èmfasi en la seva faceta de fotoperiodista.