
07 set. 2018 Històries de setge, objectes singulars i castells de pel·lícula, a la nova exposició del Museu d'Arqueologia de Catalunya: "L'esplendor dels castells medievals catalans"
S’exposa, per primera vegada, una àmplia selecció d'objectes d'extraordinari valor històric i patrimonial procedents de més d'una quinzena de museus nacionals i internacionals
Redacció.- El Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC) inaugura aquesta tarda a les 19 hores l’exposició “L’esplendor dels castells medievals catalans”. Una mostra produïda pel MAC i l’Institut Ramon Llull que posa en valor el fascinant patrimoni dels castells catalans des de la mirada de l’arqueologia. L’acte inaugural anirà a càrrec del director de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, Josep Manuel Rueda, del director en funcions del Museu d’Arqueologia de Catalunya, Jusèp Boya, de la medievalista i arqueòloga Imma Ollich i del comissari de la mostra, Jordi Tura, director del Museu Etnològic del Montseny-La Gabella. L’acte serà conduit per l’escriptor Martí Gironell i comptarà amb una recreació de lluita medieval a càrrec d’Alma Cubrae.
Amb la inauguració d’aquesta exposició al MAC Barcelona, clou un projecte d’intercanvi d’exposicions entre el museu català i el Museu del Jade i de la Cultura Precolombina de San José de Costa Rica que va néixer el 2016 amb l’objectiu de promoure internacionalment l’arqueologia catalana i alhora exposar a casa nostra altres cultures antigues del món. Recordem l’exposició “Xamans i esperits. Tresors del Museu del Jade” de Costa Rica” que es va celebrar al MAC Barcelona de març a agost d’aquest any i, paral·lelament, l’exposició de la mostra sobre castells catalans que avui s’inaugura, a San José de Costa Rica el mes de març de 2018. L’Institut Ramon Llull, coorganitzador de la mostra, és la institució que ha permès que el MAC impulsi d’una forma més intensa la difusió i projecció exterior del ric patrimoni català i promogui les relacions i iniciatives conjuntes amb institucions i organismes de caràcter cultural.
L’exposició trasllada al visitant a un període històric comprès entre els segles IX i XVII i mostra l’evolució arquitectònica, militar, social i econòmica dels castells a través d’una selecció d’objectes que reflecteixen la vida als castells, amb una visió sintètica del que van representar i l’ús que van tenir.
El terme castell prové del terme llatí –castellum– diminutiu de castrum fent referència a un espai fortificat. Cal cerca l’origen d’aquestes fortificacions en l’antiguitat clàssica greco-romana, tot i que no serà fins a les darreries de l’Alta Edat Mitjana quan veurem generalitzar-se aquest tipus de construccions.
Catalunya, com a terra de frontera al llarg de bona part de l’edat mitjana, constitueix un espai privilegiat per comprendre l’evolució dels castells. El marc històric de confrontació- relació entre dues cultures, la musulmana i la cristiana, esdevindrà també un magnífic escenari d’intercanvi de coneixements i de progrés i avenços tècnics.
Com a manifestació d’aquests progressos, l’arquitectura militar, en un context de conquesta i reorganització territorial, es convertirà en un àmbit rellevant.
A Catalunya tenim mostres antigues, però la generalització es produirà pels volts de l’any 1000, amb diferents formes: castells de frontera amb el món andalusí, castells jurisdiccionals de control del territori i com a fórmula d’assentament i domini del poblament. Els castells acabaran quan canvien les característiques socioeconòmiques de la societat i també les tàctiques militars. Les monarquies es fan més fortes i les corts atrauen la noblesa, les ciutats i el comerç floreixen, l’humanisme renaixentista es va imposant i l’artilleria fa inviable els vells castells que donen pas a nous tipus de fortificacions, més adaptades a les tàctiques militars.
L’exposició “L’esplendor dels castells medievals catalans” està estructurada en set àmbits: Presentació; Els orígens de l’arquitectura dels castells al nord-est de la península Ibèrica; El símbol d’una nova organització territorial; El castell com a manifestació arquitectònica de la consolidació del poder feudal; Els castells com a testimonis d’una època d’expansió econòmica i reafirmació del poder reial, el castell de Montsoriu i nous horitzons polítics i econòmics i avenç de les tècniques militars.
Per a aquesta exposició s’han seleccionat més d’una seixantena d’objectes procedents de més de quinze equipaments culturals d’àmbit nacional i internacional. Són especialment singulars una espasa del segle XIII de Sant Martí, procedent del Musée de l’Armée de París, diferents armes exposades per primera vegada a Barcelona procedents de la col·lecció del castell de Rocabruna, un caixeta de jocs del segle XV del Museu Episcopal de Vic, una màscara de protecció del segle XIV procedent del Castellvell de Llinars, la representació antropomorfa en guix d’una harpia, de mitjans del segle XI, procedent del castell Formós de Balaguer, així com algunes figures originals de l’escacs d’Àger, conservat al Museu de Lleida.
El visitant també podrà gaudir d’una gran col·lecció d’objectes singulars del Castell de Montsoriu (copa de vidre, flabiol, ceràmiques i peces d’una brigantina), armes i elements de defensa personal i objectes de la vida quotidiana com un didal, unes tisores, una llàntia d’oli que documenten patrimonialment diverses perspectives de la vida en un castell.
També cal destacar la projecció d’un vídeo amb imatges d’alta qualitat dels principals castells amb els objectes associats que es poden veure a la mostra i un vídeo en 360 graus gravat al Castell de Montsoriu que permetrà al visitant circular virtualment per l’interior del monument com si estigués a l’escenari real.
Per completar l’exposició s’ha editat un catàleg amb texts en català, castellà i anglès, que es pot adquirir al museu i descarregar en línia a través de la pàgina web. L’exposició “L’esplendor dels castells catalans” es pot visitar al Museu d’Arqueologia de Catalunya a Barcelona (Passeig de Santa Madrona, 39-41. Parc de Montjuïc, Barcelona) fins al 3 de febrer de 2019. Com a activitats complementàries, s’han programat conferències i activitats per a públic familiar i tots els diumenges, a partir del 9 de setembre a les 12.30h es pot reservar la participació en visites guiades gratuïtes, incloses en el preu d’entrada al museu.
El Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC)
El MAC és un dels tres museus nacionals reconeguts pel Parlament de Catalunya. La seva missió és mostrar permanentment els vestigis, fonamentalment de caràcter arqueològic, que, il·lustren l’evolució social i cultural de les cultura antigues. El Museu d’Arqueologia de Catalunya es constitueix a partir les seus de Barcelona, Girona i dels museus monogràfics d’Empúries, Olèrdola i Ullastret i de llurs jaciments arqueològics, el Centre d’Arqueologia Subaquàtica de Catalunya i l’institut Iberia Graeca.