In Memoriam – La quinta del biberó – de Lluís Pasqual aixecarà el teló de la 25a edició de Temporada Alta

Un espectacle propi sobre la Batalla de l'Ebre que després es podrà veure al Teatre Lliure

Redacció.- In memoriam. – La quinta del biberó – escrita i dirigida per Lluís Pasqual, aixecarà el teló de la 25a edició de Temporada Alta aquest divendres 30 de setembre a les 21.00h al Teatre Municipal de Girona. L’espectacle, que formarà part de la programació del Teatre Lliure d’aquesta temporada, neix a partir de testimonis de la Batalla de l’Ebre, combat decisiu de cara a la pèrdua de la Guerra Civil espanyola per part del govern republicà. El muntatge, estrena absoluta en el marc del Festival, és una coproducció amb el Teatre Lliure que, igual que Temporada Alta, també està d’aniversari, celebrant 40 anys de trajectòria.

El 1938, per ordre de Manuel Azaña, president de la Segona República Espanyola, es van enviar a nois de 17 anys a primera línia de foc de la batalla més transcendent de la Guerra Civil Espanyola. Estirant el fil d’un record, que va lligat per partida doble a la batalla de l’Ebre i a la música de Claudio Monteverdi, Lluís Pasqual construeix un gran homenatge a la lleva del biberó i a la memòria d’una generació perduda, recordada a partir del colpidor testimoni dels supervivents. El sacrifici, en tots els sentits, de la joventut. Com explica l’historiador Josep Sánchez Cervelló: “envelliren els que tingueren la sort de sobreviure, però pagaren un preu elevat en vides; molts d’ells cregueren que combatien per la causa de la llibertat”

La nova generació de la Kompanyia Lliure debuta recordant la lleva del biberó a partir del testimoni d’alguns supervivents. En concret, es posen a la pell dels protagonistes Joan Amargós, Quim Àvila, Eduardo Lloveras i Joan Solé amb Enric Auquer i Lluís Marquès que es sumen als nois de la Kompanyia en aquesta producció. La companyia, ara formada també per Andrea Ros, Raquel Ferri, Clàudia Benito i Júlia Truyol, va formar-se la temporada 2015/16 amb la intenció per part del Teatre Lliure de renovar el seu compromís de crear un grup estable format per joves en procés de professionalització, donant així veu a una jove generació.

El Festival també coprodueix una segona producció amb el Teatre Lliure, Davant la jubilació de Thomas Bernhard, on el polonès Krystian Lupa dirigeix actors catalans. Des dels seus inicis el Teatre Lliure i Temporada Alta han col·laborat estretament, amb complicitat, quan el gran teatre públic de la capital del país ja pre-estrenava – i assajava- les seves produccions al Teatre Municipal de Girona. Des de llavors, han estat moltes les col·laboracions i coproduccions que els dos agents teatrals de Catalunya han tirat endavant, estrenant al Festival i fent després temporada a Barcelona. Motiu de més perquè, coincidint amb els respectius aniversaris, el Teatre Lliure i Temporada Alta vulguin compartir de nou una part de la seva producció.

Amb In memoriam – la quinta del biberó –, Temporada Alta dóna el tret de sortida a una programació de 100 espectacles al llarg de dos mesos i escaig, amb 30 espectacles internacionals de 18 països diferents, 29 produccions i coproduccions, fins a 61 propostes catalanes, i 27 espectacles de creació contemporània.