INSPAI i el Sindicat de la Imatge inauguren l’exposició «Fotògrafes»

Es tracta d'una mostra col·lectiva que aplega fotografies de vint-i-tres fotògrafes professionals

Redacció.- Aquest dijous s’ha inaugurat, a la Casa de Cultura de la Diputació de Girona, l’exposició «Fotògrafes», que, organitzada pel Sindicat de la Imatge UPIFC, arriba a Girona, a través d’INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona, amb l’objectiu de contribuir a la visibilització de les dones fotògrafes.

Han participat a l’acte Jordi Camps, vicepresident quart i diputat de Cultura de la Diputació de Girona; Natàlia Navarro, cap d’INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona; Paulina Flores, comissària de l’exposició «Fotògrafes». També hi ha assistit Xavier Subias, secretari general del Sindicat de la Imatge UPIFC; Manel Sanz, comissari i responsable de projectes del Sindicat de la Imatge UPIFC; Dolors Gibert, fotògrafa; i Judith Domingo, fotògrafa.

La història revela que les dones han estat silenciades i invisibilitzades en gairebé tots els àmbits de la vida pública i del món laboral. L’àmbit de la fotografia professional no n’ha estat una excepció. El paper de les dones professionals de la fotografia ha estat sistemàticament invisibilitzat al llarg de la història, i actualment la lluita per evitar aquesta invisibilitat persisteix.

Aquesta exposició col·lectiva destaca el treball de vint-i-tres fotògrafes professionals, de generacions diferents i amb rols diversos: corresponsals, fotoperiodistes, documentalistes o artistes. A través de les seves càmeres, aquestes dones narren històries significatives, en abordar, amb una perspectiva femenina, temes com la transsexualitat, la violència de gènere, la maternitat, els conflictes, les guerres, el canvi climàtic o la quotidianitat.

Les vint-i-tres fotògrafes son: Anna Boyé, Anna Surinyach, Anna Turbau, Conchi Martínez, Dolors Gibert, Eva Parey, Irene López, Judit Domingo, Mariona Giner, Marta García, Marta Pich, Mireia Comas, Montse Campins, Montse Giralt, Nuria López Torres, Núria Martínez Seguer, Omitsu Issey, Patricia Bobillo, Patricia Esteve, Pilar Aymerich, Sandra Balsells, Sandra Lázaro i Wayra Ficapal. Són dones de diferents edats i generacions, però totes compromeses amb la seva feina. En aquesta mostra col·lectiva, cadascuna d’elles presenta una única fotografia.

El diputat de Cultura de la Diputació de Girona, Jordi Camps, ha destacat que: «aquesta és una exposició amb l’objectiu de contribuir a la visibilització de les dones fotògrafes, just en la vigília de la commemoració del dia Internacional de les Dones – que defensa els drets socials, polítics i econòmics i reivindicar la igualtat efectiva entre dones i homes -.»
«Des de la Diputació de Girona constatem que són molts els avenços que s’han aconseguit, però encara queda un llarg camí per recórrer per erradicar definitivament qualsevol discriminació i aconseguir la plena participació de les dones, en condicions d’igualtat, en tots els àmbits de la societat», ha afegit el diputat.

Informació de l’exposició 
L’origen de l’exposició «Fotògrafes» neix amb la publicació el 2019 de 68 L’Agenda de la Imatge, amb el qual es volia mostrar el treball de les dones fotògrafes professionals i afiliades al Sindicat de la Imatge; denunciar la precarietat laboral de la professió de la fotografia, posar de manifest els problemes de gènere que les treballadores de la imatge afronten quotidianament i donar veu a aquest col·lectiu.

Hi podem veure imatges dels anys setanta, obra de Pilar Aymerich (1943), amb la fotografia «Montserrat Roig embarassada del seu primer fill», o d’ Anna Turbau (1949) amb la imatge «La transició a Galicia»; altres imatges més actuals, d’aquest segle, i a color, com són: la fotografia de Núria López Torres, «Kasandra al costat de l’altar», que forma part del projecte Muxes, o la fotografia d’Anna Surinyach (1985), «Fàtima, dona somali», que és part del projecte Ellas también.

Totes les fotografies són un recull heterogeni: tracten diverses temàtiques, des de l’estudi d’antropologia fotogràfica d’Anna Boyé, passant per les imatges quotidianes de Conchi Martínez (Retazos de una vida), fins al contrast entre la riquesa i la pobresa a Rio de Janeiro, del treball de la gironina Dolors Gibert, o el paper de les dones treballadores, com és el cas del treball d’Eva Parey, que retrata la dona refugiada i jornalera a Síria, o les dones treballadores mantenidores de la família a Mozambique, fruit de l’obra d’Irene López.

L’exposició acull una sèrie de retrats: el retrat que fa Judit Domingo a dones dins el seu habitatge peruà i els retrats de dona a dona de Mariona Giner a unes treballadores sexuals a València. Però també hi ha imatges que mostren la riquesa cultural de casa nostra: Marta Garcia capta el moviment i l’acció d’una companyia de circ a Barcelona; Marta Pich recrea la màgia del Mago Pop i Mireia Comas retrata la tradició i l’emoció dels minyons de Terrassa.

També hi són presents altres temes, com la lluita i la denúncia de les dones contra l’església opressora, amb l’obra d’Omitsu Issey; el retrat de viatge de la col·lecció Viajando con Olga, de Montserrat Campins; la cura de les persones, reflectit en el treball de Montserrat Giralt, o el tema de la maternitat, amb l’obra de Patricia Bobillo, que fotografia les mares i els seus fills a la República del Congo.

Un dels treballs més allunyats de la resta és Soul round, de Núria Martínez, sobre històries de la boxa. Aquest treball contrasta amb la imatge impactant del retrat d’una víctima, mutilada pel seu marit, retratada per Patricia Esteve; o amb el treball de Sandra Balcells, sobre els efectes de la guerra en una noia musulmana a Mostar.

La fotògrafa Sandra Lázaro tracta el tema de la precarietat dels manters a Barcelona, i Wayra Ficapal fotografia el procés de transició de gènere de Roberta.

INSPAI, Centre de la Imatge de la Diputació de Girona
INSPAI és un servei públic especialitzat i un equipament específic dedicat íntegrament a la imatge fixa i en moviment (fotografia i audiovisuals).
Un dels objectius en l’àmbit de promoció, relacionat amb la creació, la formació i la promoció de la imatge contemporània és el de promoure l’obra de fotògrafes i fotògrafs, així com acostar al gran públic la fotografia des de totes les vessants, perquè gaudeixi de les tendències de la producció fotogràfica actual i de l’àmbit local.
D’altra banda, INSPAI té com a objectiu col·laborar amb altres entitats i organitzacions, per realitzar exposicions de fotografia no produïdes pel mateix centre, per difondre i promocionar la fotografia, així com fomentar la formació, creació, expressió i manifestació artística i cultural del territori relacionada amb el sector de la fotografia contemporània.

Sindicat de la Imatge UPIFC
El Sindicat de la Imatge UPIFC és una organització amb entitat jurídica pròpia, constituïda per temps indefinit i sense afany de lucre el 14/04/1994, a l’empara de la Llei 11/1985, de llibertat sindical.
Aquest 2024, es compleixen 30 anys de la seva creació, i ho celebren amb exposicions, publicacions, conferències, activitats i taules rodones al voltant de la professió.
El Sindicat de la Imatge actua en l’àmbit territorial de Catalunya agrupant els tècnics i professionals de la fotografia, de la imatge en general, dels mitjans de comunicació i de la indústria audiovisual, tant si treballen per compte d’altre, com si ho fan en règim de cooperativa o per compte propi sense tenir assalariats