
13 abr. 2026, 08:26
La Capital Mundial de l’Arquitectura celebra el seu acte institucional a la Casa de l’Arquitectura
Una trobada que ha reunit les principals institucions i entitats impulsores del projecte
Redacció.- Aquest dilluns 13 d’abril, la Casa de l’Arquitectura de Barcelona —ubicada a l’antiga seu de l’editorial Gustavo Gili— ha sigut l’escenari de l’acte institucional de Barcelona 2026, Capital Mundial de l’Arquitectura, una trobada que ha reunit les principals institucions i entitats impulsores del projecte en un dels espais cridats a esdevenir-ne epicentre i llegat.
Barcelona 2026 Capital Mundial de l’Arquitectura és una distinció de la UNESCO i la Unió Internacional d’Arquitectes (UIA) a la ciutat que acull el Congrés Mundial d’Arquitectes de la UIA, que se celebrarà del 28 de juny al 2 de juliol de 2026 a la ciutat. La Capital Mundial de l’Arquitectura està organitzada per l’Ajuntament de Barcelona amb el suport de la Generalitat de Catalunya i el Ministeri d’Habitatge i Agenda Urbana.
Fins al 13 de desembre de 2026, Barcelona convida la ciutadania a redescobrir la ciutat amb uns altres ulls. Durant aquests deu mesos Barcelona es converteix en l’epicentre internacional del debat arquitectònic, desplegant una programació multidisciplinària impulsada per més de 170 entitats, que convida a repensar com vivim, habitem i construïm la ciutat. La programació inclou més de 1.500 activitats repartides pels deu districtes de la ciutat, amb exposicions, tallers, debats i conferències, o visites i rutes guiades, entre d’altres.
La programació també s’estén més enllà de Barcelona, amb iniciatives i activitats que connecten la ciutat amb el conjunt del territori català. Municipis, col·legis professionals, escoles d’arquitectura i entitats culturals d’arreu del país s’han sumat al projecte amb propostes pròpies que amplien el debat sobre l’arquitectura, el paisatgisme i l’urbanisme des de realitats diverses, reforçant el caràcter col·lectiu i compartit d’aquesta celebració.
L’acte institucional ha comptat amb la participació de Jaume Collboni, alcalde de Barcelona, Sílvia Paneque, consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, i David Lucas Parrón, secretari d’Estat d’Habitatge i Agenda Urbana del Govern d’Espanya, que han destacat la Capital Mundial de l’Arquitectura com una oportunitat per projectar Barcelona al món, reforçar el vincle entre arquitectura i ciutadania i deixar un llegat durador més enllà del 2026.
Respecte a un dels llegats, la Casa de l’Arquitectura, l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, ha afirmat que la ciutat, i els veïns i les veïnes del districte, guanyen no només un equipament de centralitat com és la Casa de l’Arquitectura, sinó també “un espai ciutadà on s’hi faran exposicions i activitats de tota mena adreçats directament a la ciutadania perquè és per qui s’ha reconvertit, reconceptualitzat, repensat aquest espai”, ha destacat durant l’acte. “L’arquitectura i l’urbanisme a la nostra ciutat històricament han estat eines de transformació de la ciutat al servei de les persones”, ha remarcat, i ha posat en valor la importància de la Capital Mundial de l’Arquitectura per “tenir una ciutat habitable, inclusiva, resilient una ciutat per a tothom”.
L’alcalde ha explicat que la capitalitat ha mobilitzat de moment 46.000 persones, que han assistit a les activitats que s’han dut a terme en aquests dos primers mesos, i 11.000 persones ja han passat per la Casa de l’Arquitectura, on hi ha la gran maqueta de Barcelona, una xifra que evidencia l’èxit d’un model participatiu on “tothom ha pogut proposar activitats i fer-se seva aquesta capitalitat”, consolidant així un projecte compartit que convida la ciutadania a “redescobrir la ciutat amb uns nous ulls”.
Per la seva part, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha explicat que “la ciutat simbolitza l’espai comú on els éssers humans hem de poder viure en llibertat i democràcia. És des d’aquest projecte compartit on la ciutat representa el territori tangible construït de manera permanent per éssers humans que conviuen i es respecten”. A més, “l’urbanisme a Catalunya també representa la construcció de país”, ha afegit. En aquest sentit ha avançat que “el segle XXI serà el de nova indústria verda: caldrà viure, treballar i moure’s de manera sostenible. En aquest camí hi ha un nou projecte per innovar, estar oberts al món i viure com a comunitat en l’entorn urbà, natural i urbanístic al nostre país”.
El secretari d’Estat d’Habitatge i Agenda Urbana, David Lucas, ha destacat l’impuls que duu a terme el Ministeri d’Habitatge i Agenda Urbana com a part del seu compromís de reforçar el paper de l’arquitectura i l’urbanisme, servint d’exemple la Llei de Qualitat de l’Arquitectura i l’Agenda Urbana Espanyola, com a eines essencials per garantir el dret a un habitatge digne i amb qualitat arquitectònica, impulsar la regeneració urbana i avançar cap a ciutats més habitables, inclusives i resilients. Així mateix, David Lucas ha subratllat la bona col·laboració entre administracions (Ministeri, Generalitat de Catalunya i Ajuntament de Barcelona) i les més de 170 entitats del teixit arquitectònic, cultural i educatiu per desenvolupar aquest esdeveniment.
Sants-Montjuïc, protagonista del mes d’abril
Un dels eixos centrals de Barcelona 2026 és la seva voluntat de desplegar-se per tota la ciutat. Fins al 13 de desembre, cada districte de Barcelona esdevé durant un mes l’espai de referència de la Capital Mundial de l’Arquitectura, amb una programació específica pensada per posar en valor tant les seves particularitats arquitectòniques i urbanes com el seu ritme vital, el paisatge quotidià i la identitat social.
Els mesos de febrer i març, els districtes protagonistes han estat l’Eixample (que compta amb la Casa de l’Arquitectura de Barcelona com a seu oficial de l’esdeveniment i el Centre Cívic i Biblioteca Fort Pienc com a seu del districte) i les Corts (amb la seu de Capitalitat al Centre Cívic Joan Oliver “Pere Quart”), respectivament.
Aquest mes d’abril és el torn de Sants-Montjuïc amb la Lleialtat Santsenca, espai de gestió comunitària arrelat a la història del barri de Sants, com a espai de referència de l’esdeveniment al districte.
La programació, distribuïda en centres cívics, museus, biblioteques, mercats, places i carrers, connecta l’arquitectura amb la vida quotidiana dels barris i permet descobrir realitats sovint invisibilitzades.
Properes activitats: els imprescindibles d’abril i maig
La Capital Mundial de l’Arquitectura escalfarà motors per a la Diada de Sant Jordi amb un diumenge familiar i festiu a la Casa de l’Arquitectura de Barcelona. El 19 d’abril d’11 a 14:45 h, l’antiga seu de l’editorial Gustavo Gili s’omplirà de roses, llibres i històries que esdevindran contes per a infants i adults.
Al pati exterior davant de l’edifici s’instal·larà un petit mercat amb parades de llibres de temàtica arquitectònica i de Barcelona així com una parada de plantes i roses. Les famílies podran gaudir d’un espai amb jocs i tallers creatius (papiroflèxia, retallables i altres) i no faltarà tampoc la música.
Al mes d’abril també destaquen activitats com les rutes de l’Open Barri de primavera a la Marina (del 25 al 26 d’abril); el BCN Sketch Fest Arquitectura al CaixaForum (10 i 11 d’abril); i el cicle de documentals sobre arquitectura, urbanisme i paisatge “Arquitectures filmades” a betevé.
També es podran veure mostres com la de “Kazuo Shinohara: La casa com a obra d’art” al Dipòsit del Rei Martí (del 10 d’abril al 17 de maig), impulsada pel Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, o “Kapwani Kiwanga. Estats canviants” a la Fundació Joan Miró (a partir del 30 d’abril), la primera gran exposició de l’artista a l’Estat.
Al maig, podrem veure exposicions destacades com la de “Barcelona cap al 2035”, a la Casa de l’Arquitectura de la ciutat (a partir del 7 de maig), una mostra que presenta les grans transformacions que impulsa Barcelona; “Seny i Rauxa. Notícia de l’arquitectura catalana” (a partir del 22 de maig), amb el millor de l’arquitectura catalana recent al Disseny Hub; o “Barcelona: Ciutat i Teatre” al Born. Museu d’Història de Barcelona (a partir del 28 de maig), on descobrirem el paper de les arts escèniques a l’hora de promoure el creixement i les transformacions urbanes.
Completen l’agenda de maig activitats com la cerimònia d’entrega dels Premis d’arquitectura contemporània Mies van der Rohe (11 de maig) o el cicle de visites guiades “Barcelona Open Wood” a edificis de la ciutat on la fusta és protagonista.
Més enllà de Barcelona, la resta del territori català també hi serà present amb activitats com la visita guiada a la dessalinitzadora del Llobregat (16 d’abril), la instal·lació més gran d’Europa dedicada a la producció d’aigua potable; el cicle “Novíssims”, que posa el focus en joves estudis liderats per arquitectes menors de quaranta anys i que passarà aquest mes d’abril per Tarragona, Tortosa, Manresa i Menàrguens, o dues noves rutes del cicle “Patrimoni contemporani: conèixer, valorar, preservar”, organitzat per l’AADIPA (Agrupació d’Arquitectes per a la Defensa i la Intervenció en el Patrimoni Arquitectònic) al Campus Cappont de Lleida i a la Garrotxa.