MACBA 2020 acció, cos, política

Celebra el 25è aniversari en un període intens per a un museu d'art contemporani

Redacció.- El 2020 el MACBA celebrarà el 25è aniversari, un període intens per a un museu d’art contemporani, que mira i viu en el temps present i es dirigeix cap el futur.
Al llarg de la temporada, el MACBA presenta una programació que transita per les línies de treball que el museu ha anat desenvolupant aquests últims anys, visibles tant en les exposicions com en la presentació de la Col·lecció, els programes públics i les publicacions.
Entre d’altres aspectes, destaquen la rellevància de la dècada dels noranta per traçar una història de l’art actual i la seva relació amb les pràctiques que ja es duien a terme a la dècada dels setanta; la importància del cos humà i la performativitat; la influència de la cultura popular contemporània i del pensament queer; i la capacitat de l’art de rellegir políticament el passat recent i el present.
El programa 2020 s’enceta amb Acció. Una història provisional dels 90 (3 abril-27 setembre) que fixa la seva atenció en l’escena de la performance. Entre la nòmina d’artistes inclosos en l’exposició, destaquen Accidents Polipoètics, Oscar Abril Ascaso, Lluís Alabern, Jordi Benito, Miguel Benlloch, Cabello/Carceller, Circo Interior Bruto, Club 7, Joan H. Casellas, Nieves Correa, Pepe Espaliú, Bartolomé Ferrando, Esther Ferrer, Carles Hac Mor i Ester Xargay, Juan Hidalgo, Rafael Lamata, Daniela Musicco, Antonio Ortega, Pere Lluís Pla Boixò, Tere Recarens, Àngels Ribé, José Antonio Sarmiento, Isidoro Valcárcel Medina, Jaime Vallaure, Borja Zabala i Tres.
La segona mostra de l’any es dedicarà a l’artista afroamericà Tony Cokes (8 maig-27 setembre) que explora i subverteix els discursos culturals i polítics incrustats en la música pop, l’electrònica, l’art, la televisió i el cinema, en una exposició audiovisual que dialogarà amb diversos espais del museu.
Durant la primavera es presentarà l’exposició central revisarà l’obra de Fina Miralles (15 maig-1 novembre) A Fina Miralles. Soc totes les que he sigut més enllà de donar a conèixer l’obra d’aquesta artista excepcional, aquesta exposició es proposa repensar el seu lloc en la historiografia de l’art.
Per cloure l’any s’inaugurarà una exposició dedicada a la figura de l’artista cubano-nord-americà Felix Gonzalez-Torres (30 octubre 2020-17 març 2021). L’exposició Felix Gonzalez-Torres. Política de la relación presentarà una lectura política de l’obra de Gonzalez-Torres en relació amb Espanya i el continent americà, les seves històries connectades i punts de contacte, en especial l’impacte que tot això exerceix en l’individu.
La programació del 2020 es clourà amb una selecció d’artistes d’art conceptual provinent de la Col·lecció Tous (27 novembre 2020-17 maig 2021).
Pel que fa als programes públics continuen els PEI programes d’estudis independents, enguany amb 28 alumnes procedents de 12 països diferents, i amb direcció acadèmica a càrrec de Lucía Egaña, Marina Garcés, Dora García, Pablo Martínez i Jaime Vindel, i com a professorat convidat Yayo Herrero, Daniel Inclán, Germán Labrador, Ana Longoni i Emilio Santiago Muiño, entre d’altres.
Els seminaris internacionals, com el PEI obert –Cap a una nova imaginació ecosocial. Narratives i transicions davant la crisi de civilització dirigit per Jaime Vindel–; els cursos d’art contemporani –Utòpics 90, dirigit per Júlia Ramírez Blanco- i la programació d’arts en viu (Idiorítmies –performance-–, Lorem Ipsum–música, laboratori de text–, Jornades de visualitats crítiques a la tardor.
Durant el 2020 s’impulsen fins a 4 Grups d’estudi; es consoliden tots els programes en relació amb l’activitat expositiva del museu: els cicles de visites Parlem de… , el cicle de Fi de mes (en el marc dels Dissabtes Macba, gratuïts gràcies a Uniqlo i que perllonga la col·laboració amb el Museu).
Un apartat troncal dins el programa d’activitats 2020 del MACBA son els programes d’educació i mediació dedicats als joves, a les famílies i a la gent del barri: durant el 2020 el MACBA suma 10 propostes concebudes i gestionades per agents i artistes com Experimentem amb l’ART, Bea Fernández, Luz Broto, Marc Vives, Lolo & Sosaku, Ariadna Guiteras i Vanessa Varela, Cristina Fraser, Jordi Ferreiro; juntament a les propostes d’educació que enguany es diversifica entre 8 propostes d’educació per a les escoles i instituts.
Així mateix, en relació als Programes Públics durant el 2020 es progamaran tres exposicions al Centre d’Estudis i Documentació (CED): De disturbis, dols i festes (26 març-19 juny), Ecologies culturals (2 juliol-16 octubre) i Mostreig#4.Arxiu Històric (30 octubre 2020-març 2021).