
10 ag. 2021 “Maker to Market Accelerator” una formació per dotar de noves eines al sector artesà
Sobre l’aplicació del disseny distribuït com a eina per impulsar la competitivitat del sector artesà
Redacció.- Artesania Catalunya del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM) de la Generalitat i la Distributed Design Platform, projecte liderat per Fab Lab Barcelona (IAAC) i cofinançat pel programa Europa Creativa de la Unió Europea, coorganitzen del 4 al 22 d’octubre la formació de caràcter internacional “Maker to Market Accelerator” sobre l’aplicació del disseny distribuït com a eina per impulsar la competitivitat del sector artesà.
Aquesta iniciativa s’emmarca en la segona edició de Crafts TECH, projecte que forma part del Programa #Talent_jove 2019-2022 d’Artesania Catalunya i que té per objectiu dotar de noves eines al sector artesà i donar a conèixer nous mercats i nous models de producció i de negoci, tenint com a eix conductor el disseny distribuït.
El model de disseny distribuït aposta pel coneixement global compartit i proposa una alternativa real a l’actual sistema de producció en massa, enfocat a la producció localitzada a petita escala, l’economia circular i l’ús de xarxes locals de distribució.
El disseny distribuït és el resultat de la digitalització del procés creatiu en qualsevol de les seves fases de desenvolupament i del treball en xarxa. Una digitalització que, en el món artesanal, pot aplicar-se tant en el disseny de prototips, el reciclatge de materials o la recerca de finançament. D’aquesta manera l’aplicació del disseny va més enllà del producte tangible, genera coneixement i sinergies i un impacte de producció sostenible. Aquest model obre, doncs, la possibilitat de canviar l’actual sistema de producció, reduir la petjada ecològica dels productes, democratitzar l’accés a un disseny de qualitat i ampliar el mercat per a artesans, dissenyadors, i consumidors.
A partir d’aquesta setmana ja es poden enviar les propostes per a la selecció dels 40 projectes que participaran en aquesta iniciativa que s’adreça a artesans i artesanes que formen part del programa #Talent_jove 2019-2022 d’Artesania Catalunya i a professionals d’àmbit internacional que formen part de la Distributed Design Platform del Fab Lab Barcelona.
La formació “Maker to Market Accelerator”, es realitzarà en format online durant 3 setmanes, i té com a objectiu principal convertir un projecte, una idea o un disseny en un producte real amb cabuda al mercat.
Els 40 projectes seleccionats pel CCAM i Fab Lab Barcelona participaran en aquesta activitat, que es desenvoluparà en clau internacional, i que admet un ampli ventall de propostes empresarials: en els àmbits del tèxtil, fusta, vidre, ceràmica, ferro/metall, pell/cuir, joieria, pedra/mineral, fibres naturals i multidisciplinari – centrat en materials reciclats i aplicació de tècniques de diferents oficis, plàstics i acetat de cel·lulosa-. El proper 25 de setembre es donaran a conèixer els projectes seleccionats.