Per Nadal, pessebres

Les associacions de pessebristes presenten 90 exposicions arreu dels Països Catalans

Les transformacions i les visions que del Nadal té la nostra societat en un món global, la fan cada cop més necessitada D’anar a la recerca de referents locals. Les influències foranes que pretenen, via mercat, imposar tendències, nous costums…no han aconseguit fer-nos perdre ?les tradicions nadalenques catalanes: el Pessebre, els Pastorets, el ?Caga Tió, el Reis… No només no s’estan perden, sinó que gaudeixen de molt bona salut’.


La cultura popular al Nadal: el pessebrisme

El pessebrisme a Catalunya està en aquests moments en un punt àlgid de la seva història, no només pel gran nombre d’associacions que hi ha funcionant sinó sobretot per la gran quantitat de pessebres familiars, escolars, etc…que es fan i per L’elevat nombre de pessebres que es venen als centres comercials, establiments especialitzats, fires’.És una de les tradicions més antigues de la nostra cultura, que cada dia es popularitza més, perquè ?cada vegada es fan més pessebres’, subratlla Josep Porta, president de la Federació Catalana de Pessebristes. Parròquies, escoles, hospitals, i posteriorment centres cívics, i altres espais de participació col·lectiva s’han afegit al gran nombre de practicants habituals del pessebrisme.

A més, el món del pessebre no es redueix avui a Catalunya a una mirada al passat per a nostàlgics, sinó que perviu i es renova constantment amb utilització de materials nous; la incorporació de col·lectius que celebren i ensenyen aquesta construcció festiva i noves entitats que sorgeixen D’un nou concepte de patrimoni cultural. ?Portem 150 anys D’associacionisme pessebrista a Catalunya i L’avantatge és que tothom en pot fer un a casa. És L’art popular que està a L’abast de tots’, assenyala Porta.

Catalunya ha estat des de sempre bressol de grans i reconeguts escultors de figures de pessebre

És una tradició centenària al nostre país, perquè es fan pessebres a les cases, de forma generalitzada, des de finals del segle XVIII, quan els pessebres deixen de ser patrimoni de convents i cases nobles per incorporar-se a la dinàmica de celebració del Nadal de totes les llars. Des del començament del segle XX el pessebrisme català comença a ser conegut a Europa, especialment a partir de la incorporació del guix en la seva construcció, tècnica que es va iniciar de forma més aviat atzarosa a l’Associació de Barcelona i que s’ha difós per tot el món pessebrístic.

Cap a meitat del segle XX, amb l’aparició de les associacions de pessebristes es va generant i consolidant el pessebrisme artístic, normalment exposat en forma de diorames. Segons Josep Porta L’any passat les ?79 exposicions de diorames varen aplegar aproximadament 600.000 visitants’.

La Federació Catalana de Pessebristes se sent hereva d’un llegat etnogràfic de primera magnitud que es manté gràcies al ?treball desinteressat de centenars de pessebristes anònims’ que configuren les associacions, diu el seu president.

Els pessebres són efímers, ?petites obres D’art’ repartides arreu del país. Enguany, la Federació Catalana de Pessebristes presenta aquests treballs que preparen durant tot L’any les seves associacions en, aproximadament, 90 exposicions arreu de Catalunya, País Valencia i Balears.

13a Biennal del Pessebre Català

La Biennal del Pessebre que s’exposarà a L’església parroquial de Castellar del Vallès del 4 de desembre de 2010 al 16 de gener de 2011, és una mostra representativa dels pessebristes de totes les entitats del país. Les quatre exposicions que conformen la biennal, organitzada pel Grup Pessebrista de la Capella de Montserrat, són: ?Pessebres de Catalunya?, ?60ª Exposició de Pessebres de Castellar?, ?Nous llenguatges per al pessebre?, ?Pessebrisme per escrit i retratar? i ?El teu pessebre a la xarxa?. Més informació.

Exposició Figures de Pessebre – grans mestres Catalans

Aquesta exposició es pot veure al Museu Etnològic de Barcelona (Passeig de Santa Madrona 16-22. Parc de Montjuïc) i es clourà per la Candelera, el 2 de febrer del 2011. Està impulsada per la Federació de Pessebristes de Catalunya amb motiu del seu 25è aniversari. La mostra pretén ser una mostra significativa de l’obra dels grans noms del nostre país que han deixat una empremta important en el terreny de les figures de pessebre. El llegat D’autors històrics com Ramon Amadeu, Domènec Talarn, Josep M. Brull, Damià Campeny, Lambert Escaler, Marià Rubió, Joan Roig,.. i d’altres més recents en la nostra memòria però no menys importants com Manel Muns, Lluís Carratalà, Martí Castells, Daniel José, Josep Traité i D’altres podrà ser revisat en conjunt per primera vegada.