Tot a punt pels XX Premis de la Crítica que se celebraran en el marc del Dia Mundial del Teatre

La companyia The Feliuettes obrirà la gala amb una actuació paròdica

Redacció.- La gala de lliurament dels XX Premis de la Crítica de les Arts Escèniques enllesteix els darrers preparatius. La companyia The Feliuettes (The Feliuettes, Cobi, Curro, Naranjito) serà l’encarregada d’inaugurar la vetllada amb una actuació esquitxada de l’humor irreverent i, per moments, absurd, que s’ha convertit ja en marca de la casa. Un cop més, les actrius Laia Alsina Riera, Maria Cirici i Laura Pau es lliuraran a un joc paròdic i musical dirigit per Martí Torras Mayneris que arrencarà els primers riures i aplaudiments de la nit. Gerard Sesé, autor dels arranjaments, les acompanyarà al piano damunt l’escenari de La Villarroel.
Presentada, com cada any, pels periodistes Toni Puntí i Anna Pérez Pagès, la gala serà àgil i distesa, tot i que comptarà amb moments reivindicatius –relacionats amb l’actualitat política i social o amb el paper de la dona a les arts escèniques– i d’altres emotius, com l’instant en què els premis honorífics recullin els seus guardons. Recordem que el director d’escena i escenògraf Iago Pericot rebrà el Premi Gonzalo Pérez de Olaguer, i Lita Claver “La Maña”, el Premi Especial. D’altra banda, el jurat de dansa farà una menció pòstuma al fotògraf de dansa Josep Aznar i a la realitzadora i especialista en vídeo i dansa Núria Font.
Els XX Premis de la Crítica de les Arts Escèniques han estat organitzats per Recomana, amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i la col·laboració de Fundació Teatre Lliure, Teatre Nacional de Catalunya, Mercat de les Flors, Institut del Teatre, Damm, Domènech Vidal, ACN, Teatralnet, Núvol, TR3SC, Comèdia, Plataforma Arts de Carrer, AADPC, TTP, Adetca i APdC.
Els teatres, amb els Premis de la Crítica
Si La Villarroel serà l’amfitrió de la gala dels XX Premis de la Crítica de les Arts Escèniques, altres teatres barcelonins han allotjat les activitats prèvies organitzades a l’entorn dels premis. El TNC va acollir el 16 de març Dramatúrgia, a les dues bandes de l’Atlàntic, una conversa entre Gabriel Calderón, autor uruguaià (que estrena en breu al TNC Que rebentin els actors), i Pau Miró, finalista als Premis de la Crítica en la categoria Text (Un tret al cap). Dos dies més tard, el 18 de març, la cita va ser al Mercat de les Flors: Els mons de la dansa, avui va reunir-hi dos dels finalistes al Premi a l’Espectacle de dansa, Pere Faura (Sweet Tyranny) i Anna Rovirola, de Big Bouncers (O.V.N.I.), a més de la coreògrafa Marina Mascarell (que tancava les funcions de Three Times Rebel), per debatre sobre la situació actual del sector. Per últim, avui mateix, 22 de març a l’Institut del Teatre (18.30 h), tres directores d’escena finalistes als premis en diferents categories, Sílvia Munt (Les noies de Mossbank Road), Carla Rovira (Màtria, AÜC, el so de les esquerdes) i Sílvia Ferrando (Los bancos regalan sandwicheras y chorizos), entaularan un debat amb els jurats dels Premis de la Crítica de Teatre, en una conversa que s’emetrà en el programa en ràdio-streaming “Això és un drama”, d’ScannerFM.
Aquest és un primer pas perquè els teatres de la ciutat siguin, en endavant, l’escenari de la gala de lliurament dels Premis de la Crítica de les Arts Escèniques. Recomana (Associació per a la promoció de les Arts Escèniques), organitzadora de l’esdeveniment des de 2015, està en negociacions amb el TNC, el Teatre Lliure, el Mercat de les Flors, Focus i 3xtr3s a fi que les gales rodin en algunes d’aquestes sales els propers anys. L’Institut del Teatre de la Diputació de Barcelona es manté igualment com a col·laborador dels premis.
El primer espai a acollir la festa és La Villarroel, Premi de la Crítica 2016 en la categoria de Sala. El teatre que dirigeix Tania Brenlle pren així el relleu a l’Antiga Fàbrica Damm, seu de la gala en les tres darreres edicions.
Recomana, organitzadora dels XX Premis de la Crítica
L’Associació per a la Promoció de les Arts Escèniques Recomana, organitzadora des de 2015 dels Premis de la Crítica, va néixer el juny del 2013 com a plataforma virtual que aglutina 40 crítics a la pàgina web Recomana.cat. Recomana és un projecte professional d’acompanyament a l’espectador, amb la voluntat de garantir-li la major satisfacció en el consum cultural. Recomana ofereix a l’usuari un ampli ventall de crítiques de la cartellera de Barcelona i bona part de Catalunya, com també accions presencials relacionades amb determinats espectacles.
Els Premis de la Crítica de les Arts Escèniques s’afegeixen al manifest del Consell de Cultura de Barcelona en contra de l’aplicació a Catalunya de l’article 155 de la Constitució Espanyola i en defensa de la llibertat d’expressió.