Quentin Dupieux rep el premi Màquina del Temps advertint que ‘Fumar provoca tos’

Sitges també ha fet lliurament del Premi Minotaure a Víctor Conde i Guillem Sánchez per la seva novel·la Horizonte de estrellas

Redacció.- Si bé la casella de sortida de Sitges 2022 comença a quedar lluny, al certamen encara li queda corda per a estona. L’última vegada que Quentin Dupieux va estrenar una pel·lícula a Sitges, va aconseguir que el públic adoptés un comentari recurrent dels protagonistes com a lema del Festival. Per aquesta mena de triomfs i per la seva enorme capacitat inventiva a l’hora de conrear aquest humor absurd que el caracteritza, Sitges li lliura el tercer Premi Màquina del Temps d’aquesta edició. Enguany, Dupieux ofereix dues mostres del seu talent: Increíble pero cierto, que va poder veure’s a l’Auditori, i Fumar provoca tos, la pel·lícula més anticipada del dia.

El realitzador francès ha estat el protagonista de la segona roda de premsa d’avui, en la qual ha reflexionat sobre el seu propi procés creatiu: “Es difícil escriure l’absurd i confio en les meves idees que arriben sense reflexionar, després ja ho reflexiono, per descomptat, però m’encanta quan arriben inconscientment”. També ha afegit, en relació a la seva manera de crear històries, que “un guió lineal em sembla avorrit. Més que fixar les meves idees a una estructura preconcebuda, m’agrada que l’estructura de la pel·lícula s’adapti a les meves idees”. A mitjanit, abans del passi de Fumar provoca tos, ha rebut el seu guardó entre aplaudiments enfervorits i crits de “Toro”.

Els altres guardons lliurats el dia d’avui han estat els Méliès d’Or, que atorga anualment la Méliès International Festivals Federation. El Méliès Career d’enguany ha recaigut en mans de Claudio Simonetti, compositor italià que juntament amb Dario Argento als 70 va brindar algunes de les melodies més inoblidables del giallo italià, que tant s’han replicat des de llavors. Entre llàgrimes, Simonetti ha agraït el premi al seu pare, que va ser qui el va animar a impulsar la seva carrera com a músic. Per part seva, el Meliès d’Or a millor llargmetratge és per a Cerdita, el slasher rural de Carlota Pereda, mentre que el premi a millor curtmetratge és per a From Beyond, de Fredrik S. Hana, una proposta experimental i atrevida. El lliurament del reconeixement ha tingut lloc a primera hora de la tarda, amb anterioritat a la projecció d’Ego, un particular drama de terror finlandès, signat per Hanna Bergholm, que va donar la campanada al passat Festival de Sundance.

Després de revolucionar l’edició passada del Festival amb una comitiva formada pel millor del star system espanyol (Dani Rovira, Inma Cuesta, Eduard Fernández, etc.), Historias para no dormir ha tornat a envair Sitges amb motiu de la projecció dels quatre episodis de la seva segona temporada, dirigits per Nacho Vigalondo, Salvador Calvo, Alice Waddington i Jaume Balagueró. El quartet de cineastes ha comparegut en roda de premsa al costat d’un gran elenc d’actors, com ara Javier Gutiérrez, Roberto Álamo, Manuela Vellés o Carlos Areces. Nacho Vigalondo ha opinat que: “El gran atribut d’aquesta sèrie és, a efectes pràctics, compondre un minifestival de cinema fantàstic en el qual un pot apuntar-se i comprovar en quin estat es troba el panorama del fantàstic espanyol”. Per part seva, l’equip de productors ha comentat que no descarta la possibilitat de realitzar guions originals, totalment independents de la llegendària sèrie de Chicho Ibáñez Serrador.

També avui s’ha fet lliurament del Premi Minotaure a Víctor Conde i Guillem Sánchez per la seva novel·la Horizonte de estrellas. Els guardonats han protagonitzat un còctel especial en el qual han rebut el premi i han manifestat la seva inclinació cap al gènere de la ciència-ficció: “Nosaltres, els creadors de contingut, sempre tenim la mirada posada en el futur”.

A més de les esmentades cintes de Bergholm i Dupieux, la programació oficial a competició ha ofert tres pel·lícules més que el Jurat Oficial haurà de valorar: la singular Enys Men, de Matt Jenkins, que narra la història d’una dona aïllada en una illa deserta; el coctel genèric de Something in the Dirt, de Justin Benson i Aaron Moorhead, un duo habitual de Sitges, i Nightsiren, nova cinta de folk horror de la cineasta eslovaca Tereza Nvotová, que va triomfar en el passat Festival de Locarno.

A més, la secció Òrbita ha tingut un especial protagonisme a la jornada d’avui. Ja caiguda la nit, l’Auditori ha presenciat l’estrena de The Roundup, el tercer thriller d’acció sud-coreà que passa pel Festival després de Hunt i A Man of Reason. El també actor Lee Sang-yong presenta aquest thriller d’acció sobre una sèrie d’assassinats a turistes. A mitjanit, es celebra la Marató dedicada exclusivament a la secció Òrbita, que ha inclòs Detective vs Sleuth, del hongkonés Wai Ca-Fai, habitual company de direcció de Johnnie To; Bad City, de Kenuke Sonomura, que s’emmarca en la llarga tradició del noir japonès, Takbir, un curtmetratge que s’immiscueix en assumptes terroristes, i H4Z4RD, una pel·lícula d’acció sobre rodes. Aquests dos últims treballs han comptat amb les presentacions dels seus respectius directors: Jordi Calvet i Jonas Govaerts. A aquestes cinc pel·lícules se suma la projecció d’Emergency Declaration, de Han Jae-rim, també en la secció Òrbita. Ha destacat també el passi de Christmas Bloody Christmas, que ha comptat amb la presència de Joe Begos, inclòs en la marató nocturna del Retiro juntament amb Sissy, la singular comèdia de terror de Hannah Barlow i Kane Senes, i V/H/S 99, cinquè lliurament de l’emblemàtica saga found footage.

Pel que fa l’apartat d’indústria, avui s’han donat a conèixer els guanyadors del Sitges Fanpitch, esdeveniment que es va desenvolupar al llarg del matí d’ahir. En l’apartat de llargmetratge, els projectes guanyadors han estat Bloody Mary, dirigit per Joseph Díaz, Rain Catcher, dirigida per Michele Fiascaris, i Krampusnacht, dirigida per Peter Hengl. Quant a sèries de televisió, el treball premiat ha estat Superada, d’Ainhoa Menéndez. Els responsables dels projectes han tingut accés a l’esdeveniment formatiu It’s Bloody Green, un workshop impartit per Helene Granqvist i Valeria Richter al qual tenen accés la guanyadora de WomanInFan, Estíbaliz Burgaleta i els tres guanyadors anteriors: La hora de los brujos, de Cristian Ponce; Upiro, d’Óscar Martín; Reboot, de Sooyung Kim. L’objectiu del taller és formar als responsables dels projectes en producció cinematogràfica sostenible, ecològica i inclusiva.

Com és habitual, el Festival ha col·laborat amb el Banc de sang oferint un espai per a la donació gratuïta, una unitat mòbil que s’ha pogut trobar aparcada a la plaça Catalunya. Continuant amb les activitats paral·leles, els alumnes de l’escola Miquel Utrillo han presentat els seus curtmetratges fantàstics a la MEETING àrea.