
22 des. 2015 "Ronda naval sota la boira", de Pere Calders, s'estrena al Maldà
Amb aquest espectacle Els Pirates Teatre plasmen la visió subversiva de la realitat, característica de Calders, que bascula entre l’humor i el compromís
“Ronda naval sota la boira”, de Pere Calders, explica les peripècies de la tripulació d’un transatlàntic, El Panoràmic, que ha quedat encallat enmig d’uns estranys corrents circulars i envoltat d’una espessa boira que en dificulta el rescat, situació que portarà al vaixell, i a tota la tripulació, a l’inevitable naufragi. A través del dietari del protagonista, Oleguer Sureda i Armatell, podrem participar dels preparatius per l’esdeveniment fatal. Si la característica principal d’un naufragi és la imprevisió, en aquest cas està absurdament preparat: es reparteixen papers, s’assaja, es munta una orquestra per donar més solemnitat a l’esdeveniment, etc. El simulacre del naufragi esdevé el dia a dia dels personatges d’El Panoràmic. Amb aquesta obra, Calders es situa, ens situa, davant totes les possibilitats de la realitat, però des del límit. La companyia “Els Pirates Teatre” utilitza l’estructura volgudament caòtica de “Ronda naval sota la boira” per crear un espectacle d’univers caldersià on tingui lloc aquesta visió subversiva de la realitat que bascula entre l’humor i el compromís.
“Ronda naval sota la boira” és la primera adaptació teatral de la novel·la i compta amb la dramatúrgia de Maria Canelles i Adrià Aubert. L’espectacle dirigit també per Adrià Aubert i interpretat per Laura Aubert, Eduard Autonell, Bernat Cot, Núria Cuyàs, Xavier Frau, Laura Pau i Lluna Pindado, emfatitza el llenguatge propi de Pere Calders: l’autor utilitza l’humor per crear una veu narrativa que apel·la al lector des d’una aparent actitud ingènua i que acaba provocant situacions hilarants.
Activitat Paral·lela: Exposició “Pere Calders i la Guerra Civil”
L’exposició, que tindrà lloc al Maldà, constarà de la combinació dels acudits que l’autor publicava des de les pàgines de “l’Esquella de la Torratxa” durant els anys 1936-37 i d’alguns dels seus textos periodístics sobre la Guerra Civil i el pas de frontera. Els acudits i caricatures tenen un sentit de l’humor negre, punyent i sarcàstic. Els textos són més sobris, més durs, menys histriònics. La lectura d’aquests dos elements mostra un contrast interessant perquè demostra la complexitat de la veu artística de Pere Calders i sobretot dels esdeveniments que relata.