The Tyets, Mushka i Sílvia Pérez Cruz lideren els Premis Enderrock 2024

El duet mataroní The Tyets arrasa amb tres premis del públic i el millor artista per la crítica

Redacció.- El duet mataroní The Tyets ha estat el gran guanyador dels XXVI Premis Enderrock – Premis de la Música Catalana 2024, celebrats aquest dijous 14 de març a l’Auditori de Girona, amb quatre guardons i un premi compartit amb Stay Homas. La NIT DELS PREMIS ENDERROCK, presentada pels comunicadors Alba Riera i Andreu Juanola, ha servit d’aparador de diversos nous directes i s’ha alçat com un altaveu de la qualitat i diversitat del panorama musical.

El palmarès dels premis anuals de la música catalana ha coronat The Tyets com els grans artistes de l’any, amb tres guardons atorgats pel vot popular (millor artista, millor disc de música urbana per Èpic solete (Luup Records) i millor cançó per la inesgotable “Coti x coti”), i el reconeixement de la crítica com a millor artista de l’any. La palafrugellenca Sílvia Pérez Cruz ha marxat a casa amb dos premis sota el braç com a millor disc de cançó d’autor per Toda la vida, un día (Sony Music), tant pel públic com per la crítica, un reconeixement ex-aequo amb el Corsé (Vida Records) de la compositora i pianista també empordanesa Clara Peya. I la vilassarenca Irma Farelo, coneguda com a Mushka, també s’ha emportat dos ENDERROCKS amb el premi a la millor artista revelació pel públic i el millor disc de música urbana segons la crítica per Tas loko mixtape (autoeditat).

El PREMI ENDERROCK D’HONOR ha estat per a Sisa (Barcelona, 1948), que l’ha rebut a les portes del cinquantè aniversari del mític Qualsevol nit pot sortir el sol (Zeleste-Edigsa, 1975). El músic nord-català Pascal Comelade, que l’any 1974 va compondre i enregistrar el seu primer àlbum, Fluence (Pole, 1975) ha estat reconegut amb el PREMI ENDERROCK A LA TRAJECTÒRIA. Al llarg de cinc dècades, ha estat un músic allunyat de la visió d’artista virtuós i diví, i sempre ha fet la seva apostant pel rock com a cultura popular, el minimalisme aplicat a les seves melodies i el compromís amb la identitat catalana. Avui ho ha tornat a demostrar quan ha recollit la ‘e’ interpretant la seva peça “Vals burlesc” amb el seu inseparable pianet de joguina. El Premi Joan Trayter a la millor producció s’ha entregat a Pep Saula, membre de Sexenni i responsable de desenes de cançons de la nova fornada.

Els guardons del públic

Durant la gala dels Premis Enderrock 2024 s’han revelat deu guardons per votació popular. L’any passat el duet mataroní de música urbana The Tyets va guanyar el premi a la millor cançó per “De l’1 al què”, un presagi d’un èxit que només acabava de començar, ja que enguany han merescut el guardó a millor disc de música urbana per Èpic solete (Luup Records), millor cançó per la seva arxiconeguda sardana-reggaeton “Coti x coti” i el reconeixement com a millor artista de l’any en la votació popular.

El guardó al millor videoclip se l’ha endut el grup barceloní Stay Homas per “La platja”, en una cançó amb la col·laboració amb The Tyets. I, per la seva banda, el terrassenc Miki Núñez ha guanyat el premi al millor disc en llengua no catalana per 121 (Universal Music), i el santfeliuenc Joan Dausà ha rebut el vot del públic com a millor directe.

Els Catarres ha repetit respecte a l’any passat i ha aconseguit un nou premi a millor disc de pop-rock per a la celebració del seu 10è aniversari amb Invencibles (Halley Records), en què han reinterpretat els seus grans èxits amb una desena de convidats, mentre que en la categoria de folk el guardó se l’ha agenciat el quintet El Pony Pisador per The Longest Ponys (Guspira Records), un treball amb la col·laboració del grup britànic The Longest Johns.

Els premis de la crítica

Durant la cerimònia, també s’han lliurat els premis de la crítica –que ja es van fer públics a principi d’any amb la revista Enderrock–, que han coincidit amb el públic situant The Tyets com l’artista de l’any. La formació lleidatana Renaldo & Clara liderada per Clara Viñals ha estat reconeguda amb el guardó a millor disc de l’any per La boca aigua (Primavera Labels). Pel que fa al millor disc de pop-rock, el reconeixement ha estat per Gràcies per venir (The Indian Runners / Ceràmiques Guzmán) de La Ludwig Band.

Les artistes empordaneses Clara Peya i Sílvia Pérez Cruz han compartit el millor disc de cançó d’autor ex-aequo per Corsé (Vida Records) i Toda la vida, un día (Sony Music), respectivament, i la valenciana Sandra Monfort s’ha endut el reconeixement a millor disc de folk per La mona (Hidden Track Records). Finalment, la crítica ha considerat millor disc en llengua no catalana Casa Linda (Montgrí) de Cala Vento i el millor artista revelació Triquell pel disc Entre fluids (Halley Records).

Les actuacions de la gala

La Nit dels Premis Enderrock 2024 ha comptat amb un gran cartell musical que ha inclòs estrenes en directe i en primícia com l’actuació del duet de Valls Figa Flawas, que ha interpretat un de les seves cançons més emblemàtiques, “Salsa” inclosa al nou disc La calçotada (Halley Records, 2024), publicat al gener. L’actuació ha tingut una posada a escena excepcional amb 17 músics a l’escenari: 5 vents, 3 coristes i una banda formada per 7 membres.

La segona intervenció de la nit, prevista amb el grup lleidatà Sexenni, s’ha traslladat al final de la gala per motius tècnics. Han interpretat el seu darrer èxit, “Grup de pop”, que ha tingut la col·laboració de The Tyets. Un senzill publicat el 29 de febrer i que s’ha situat número 1 a les llistes d’Spotify de Barcelona. La gala s’ha reprès amb normalitat i la següent actuació ha estat la del fins ara cantant i lletrista de Manel, Guillem Gisbert, que ha estrenat banda per interpretar la cançó “Hauries hagut de venir”, que forma part del seu primer disc en solitari, Balla la masurca! (Ceràmiques Guzmán, 2024).

El trio Marala integrat per Clara Fiol (Illes Balears), Sandra Monfort (País Valencià) i Selma Bruna (Catalunya) – guardonat amb el Millor Disc de l’Any 2023 segons la crítica– ha pujat enguany a l’escenari per interpretar la nova cançó, “Estic antiquà” (Propaganda pel Fet!, 2024). En directe han tingut l’acompanyament del vocalista de Zoo, Panxo, just quan la banda valenciana ha anunciat la retirada dels escenaris amb una última gira fins al juliol.

Ha estrenat material la mataronina Llum Aymerich ‘Llum’, sorgida de la primera edició del talent show de TV3 Eufòria, amb un mashup de tres cançons ( “Alba”, “A galope” i “Liquid Latex”), dues de les quals inèdites i que formaran part del doble EP No Light, Without Darkness (Vida Records, 2024), previst a l’abril. La gala ha celebrat els 30 anys de trajectòria del barceloní Marc Parrot, que ha interpretat a veu i guitarra “Desapareixo en el teu nom”, que ja va publicar el 2022 al disc Els fets i l’atzar (U98 Music) i que ha revisitat amb Clara Peya al nou projecte Turisme per la memòria (U98 Music, 2024).

El quintet barceloní El Pony Pisador ha fet a cappella una cançó del nou disc Ocells (Guspira Records, 2024), titulada “Els animals més bells”. Amb el seu peculiar sentit de l’humor, han proposat una versió diferent escenificada amb caps d’ocells. Una altra novetat ha estat la posada a escena de la cantautora d’Oliva Maria Bertomeu ‘La Maria’ amb el ballarí Pere Seda, que ha cantat el darrer senzill, “Gall roig, gall negre”, adaptació al català de l’himne combatiu de Chicho Sánchez Ferlosio.

Durant la vetllada, els espectadors han aplaudit l’actuació del cantant argentinocatalà Bruno de Fabriziis ‘Mama Dousha’, que ha presentat el seu hit “Rikiti”. Galgo Lento ha estat l’encarregat de posar la banda sonora a un dels moments més emotius de la cerimònia, el recordatori dels músics que ens han deixat el darrer any. El cantant i productor de Terrassa ha estrenat una nova cançó titulada “4 minuts”, avançament del seu nou disc, que sortirà aquesta primavera.

El grup barceloní Ginestà dels germans Júlia i Pau Serrasolsas ha compartit una de les noves cançons, “Un piset amb tu”, inclosa al nou disc Vida meva (Halley Records, 2024). La consagrada banda d’Espolla La Ludwig Band, a base de rock setanter i mètriques dylanianes, ha posat el fi de festa amb la cançó “Contraban”, del seu nou disc Gràcies per venir (The Indian Runners, 2024).

La presència d’autoritats a la gala

La cerimònia també ha comptat amb la presència destacada de la presidenta del Parlament de Catalunya, Anna Erra; la consellera de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Natàlia Garriga; el conseller de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya, Carles Campuzano; l’alcalde de Girona, Lluc Salellas, i el president de la Diputació de Girona, Miquel Noguer, a més de diputats, alcaldes i regidors de Cultura. La gala ha convocat més de 1.500 assistents entre autoritats, representants del sector musical, músics i convidats d’arreu dels Països Catalans.

En el seu parlament, el director editorial d’ENDERROCK, Lluís Gendrau, ha compartit la celebració dels 30 anys de la revista ENDERROCK, ha posat de manifest la bona salut de l’escena catalana -s’editen més d’un miler de discos i 10.000 cançons en català cada any-, però ha volgut subratllar la necessitat de seguir garantint la difusió de l’escena musical en català. Gendrau ha advertit que “la situació política fa que la llengua i la cultura es vegin avui de nou amenaçades per l’avanç de la ultradreta. Però la tendència actual també fa que molts artistes pensin que el català és la llengua pròpia però el castellà o l’anglès és l’idioma per triomfar i assolir l’èxit. Tal com passa en tot l’univers digital”. Per aquest motiu, ha insistit, “cal seguir defensant una escena musical en català, en tots els estils i gèneres possibles, que sigui fruit de bones produccions i que pugui sonar a les ràdios comercials o a les sintonies i bandes sonores de la televisió”. I ha conclòs: “Sense aquest imaginari musical, trobades com les d’avui no tindrien sentit. Si no tinguéssim un potencial artístic com aquesta nit al magnífic Auditori de Girona –que en acull des de fa 11 anys– i no seguíssim apostant pels referents històrics i actuals en català, no podríem mirar l’horitzó al cap de 30 anys, i assegurar que l’ENDERROCK és una eina de país”.