Torna el Festival Z, la plataforma compromesa amb la creació jove de Girona i Salt

La programació escènica del Festival Z 2023 acollirà 17 projectes molt diversos: 7 espectacles, 4 creacions en procés i 6 embrions escènics

Redacció.- Torna el Festival Z aquest 2023 sota el lema Unicorns a la vista!, on del 6 al 9 de juliol Girona i Salt compartiran capitalitat catalana de la creació jove.

Més enllà de donar visibilitat a artistes i companyies joves de menys de trenta anys que estiguin treballant en l’àmbit de les arts en viu durant els quatre dies de festival, el Festival Z es projecta com una plataforma que acompanya i impulsa a joves creadores escèniques durant tot l’any. Per fer-ho, aposta per mantenir una programació abastable que permet al nostre equip conèixer i treballar en profunditat amb cada proposta i companyia, atenent les seves particularitats i necessitats diverses. Es tracta d’un mentoratge que es tradueix en l’oferta de càpsules formatives per a les companyies, centrant-se en la cura de les complicitats generades abans, durant i després de cada edició.

Una altra de les particularitats del Festival Z és el fet d’acostar als seus públics embrions escènics, assajos oberts de peces en procés de creació i espectacles ja acabats. Aquesta estratègia respon a una voluntat de normalitzar la naturalesa mutant de les arts vives; d’apropar, obrir i dignificar la tasca de les creadores joves. Per a situar i contextualitzar tota l’oferta artística en procés, oferint una mediació després de cada mostra, comptarem amb la col·laboració de la gestora cultural, comissària i vice-presidenta del CONCA, Margarida Troguet i Taüll.

Aquest any, el Festival Z incrementa el nombre d’espais d’exhibició. En total se n’ocupen vuit respecte als sis de l’edició anterior. D’aquesta manera, els espais són: Teatre Municipal de Girona (Girona), Sala La Planeta (Girona), Plaça del Pallol (Girona), Centre Cívic Sant Narcís (Girona), El Canal – Centre d’Arts Escèniques (Salt), Escola Universitària ERAM – Centre adscrit a la Universitat de Girona (Salt), Passeig de Teresa Pons Tomàs (Salt) i Casa Marès (Pujals dels Cavallers).

UNICORNS A LA VISTA!

Any rere any, l’equip del Festival Z proposa un lema que posa en contacte els valors i la missió del festival amb debats d’actualitat i les necessitats específiques del sector. Per l’edició del 2023, el Festival Z va deixar en mans dels seus seguidors el tema d’enguany, organitzant una enquesta per xarxes socials per la qual es va decidir que el lema d’enguany fos Unicorns a la vista!.

Unicorns a la vista! és tant un tema com un to. Un tema que vol celebrar, reivindicar i visibilitzar la pluralitat i diversitat que existeix en el món de les arts escèniques, i un to que busca la diversió, dialogar amb els nostres públics de manera tant lúdica com compromesa i que convida a totes les generacions a imaginar, creure i crear juntes nous mons possibles. D’altra banda, Unicorns a la vista! és un tema que també connecta amb els valors del festival que, més enllà de vetllar per la paritat de gènere a tots els nivells del projecte, és una iniciativa pensada des de la interseccionalitat, entenent, analitzant i integrant la complexitat del món contemporani, de les persones i les seves experiències i diversitat tot fomentant la justícia social.

 

COL·LABORACIÓ AMB LES ILLES BALEARS

Entre les novetats del Festival Z 2023, cal destacar també la col·laboració amb el centre d’investigació escènica C.I.N.E. (Sineu, Illes Balears) i el Festival Ciclop (Sineu, Illes Balears).

Per un costat, el C.I.N.E. és un espai centrat a acompanyar artistes especialitzats en les arts del circ o del moviment i que prioritza les propostes relacionades amb nous llenguatges escènics. D’altra banda, el Festival Ciclop és un festival internacional de teatre visual que posa l’accent en la promoció de nous talents. Aquest acord es tradueix en un intercanvi de companyies i oportunitats d’exhibició i residència tant a Girona com a les Illes Balears en el marc dels festivals i espais involucrats.

Etiquetes: