Torna el millor cinema documental a Cafè de Mar de Mataró

'Honeyland' al #DocDelMesMataró

Redacció.- El proper dimecres 16 de setembre torna el millor cinema documental a Cafè de Mar de la ciutat de Mataró.
El mes de setembre arriba a sales Honeyland, una pel·lícula d’una extremada bellesa visual que parla del fràgil equilibri de la naturalesa i la biodiversitat a través d’un microcosmos molt particular. Va ser la pel·lícula nominada als premis Oscar a Millor Documental i Millor Pel·lícula Internacional. Aquest mes de setembre, després de veure’s anul·lada la seva estrena degut al covid-19, s’estrena a 70 sales a Espanya de la mà de Docs del Mes, entre elles la sala d’actes de Cafè de Mar a Mataró.
La història
En una regió remota i muntanyosa dels Balcans, l’Hatidze Muratova viu amb la seva mare malalta en un poblet sense carreteres, ni electricitat ni aigua corrent. Ella es dedica a criar colònies d’abelles en uns cistells fets a mà que deixa amagats entre les roques. Gràcies a un ritual secret, el preuat líquid que produeixen no s’esgota mai. Sense protecció ni ajuda, és capaç d’amansar-les per poder extreure’n la mel i vendre-la a la ciutat més propera.
L’arribada d’una família nòmada amb la seva furgoneta tronada, set fills inquiets i un ramat de bestiar sembla destorbar la pau de l’Hatidze i de les seves abelles. En un primer moment, els rep amb els braços oberts, oferint-los el seu afecte, el seu brandi i els seus consells d’apicultura. Però no passa gaire temps abans que en Hussein, el patriarca de la família nòmada, vegi l’oportunitat de posar en pràctica els seus interessos comercials amb la mel per poder alimentar els seus infants.
Tot i que l’arribada de la família proporciona companyia i alleujament a la soledat de l’Hatidze, també provoca un sotrac en l’ordre natural de la zona i es converteix en una amenaça per als seus mitjans de supervivència. Un retrat colpidor sobre la desaparició d’una forma de vida, que alhora evidencia el fràgil equilibri entre humanitat i naturalesa a través de la mirada d’una dona resilient i extraordinària.
Mantenir la biodiversitat és un element essencial per a l’equilibri de la vida. Des del 1992, el Conveni de les Nacions Unides sobre la Diversitat Biològica (CBD) va promoure el Protocol de Nagoya, que va entrar en funcionament l’any 2014 i pel qual s’estipulava la participació justa i equitativa dels beneficis que es deriven de la utilització dels recursos genètics amb la intenció de conservar la diversitat biològica i una utilització sostenible. Hatidze Muratova i les seves abelles lluiten en aquest sentit.