
14 juny 2008 Ukiyo-e, imatges d'un món efímer
Gravats japonesos dels segles XVIII i XIX de la Bibliothèque Nationale de France
El 17 de juny s’inaugura l’exposició Ukiyo-e, imatges d’un món efímer. Gravats japonesos dels segles XVIII i XIX de la Bibliothèque Nationale de France Es podrà visitar a la Sala d’Exposicions de Caixa Catalunya a La Pedrera fins el setembre.
L’exposició, comissariada per Gisèle Lambert i Jocelyn Bouquillard inclou més d’un centenar de gravats, procedents dels fons del Département des Estampes de la Bibliothèque Nationale de France, d’autors tan representatius com Harunobu, Koryusai, Kiyonaga, Utamaro, Hokusai o Hiroshige i s’articula al voltant de cinc àmbits temàtics: el teatre i el sumo, les belleses femenines i la vida quotidiana, l’estampa paròdica i el surimono, l’erotisme i el paisatge.
Els ukiyo-e són gravats xilogràfics fets al Japó entre segles XVII i XIX que van començar a arribar a Europa a partir de la dècada de 1860, com a resultat dels intercanvis comercials i culturals després de més de dos segles d’aïllament i de proteccionisme al país nipó. Aquestes estampes van captivar col·leccionistes i artistes francesos, fruit de l’ambient antiacadèmic i l’esperit d’experimentació de l’impressionisme i el simbolisme que regnava en aquell moment. Amb aquesta exposició, la Fundació Caixa Catalunya pretén apropar-se al món dels ukiyo-e, reflex del caràcter il·lusori i fugisser dels plaers immediats de la vida quotidiana al Japó del període Edo (1603-1868).
El teatre i el sumo, la bellesa femenina, la paròdia, l’erotisme, la fauna i la flora i el paisatge són alguns dels temes vinculats a l’efímera vida terrenal, que es contraposen al món immutable i sagrat. Sigui al segle XVIII, amb Harunobu i Utamaro, o al segle XIX, amb Hokusai o Hiroshige, el món japonès se’ns apareix com un espectacle delicat i de gran bellesa.
Aquest projecte és una coproducció de la Fundació Caixa Catalunya i la Bibliothèque Nationale de France a París, la qual acollirà aquesta exposició del 17 de novembre de 2008 al 15 de febrer de 2009, a la Galeria Mazarine i a la cripta de l’espai Richelieu.